Det er kun to måter å leve et liv på; den ene er å tro at ingenting er mirakel og den andre måten er å tro at alt er mirakel .
Derivasjon av et produkt
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
De har nøyaktig lik beregningsmåte. Nemlig:scofield wrote:1.[tex](x^{\frac{3}{2}})^\prime=\frac{3}{2}x^{\frac{3}{2}-1}=\frac{3}{2}x^{\frac{1}{2}[/tex]
Disse to har ikke like beregningsmåte
2."*[tex](x^{\frac{5}{2}})^{\tiny\prime} = \frac{5}{2}x^{\frac{3}{2}} = \frac{5}{2}x\cdot x^{\frac{1}{2}} = \frac{5}{2}x\sqrt{x}[/tex]" Denne her utvider seg med gangingen for å komme fram til svaret,hvis jeg hadde utvidet den første med gangingen også, hadde jeg fått et annet svar. Så hva er det som egentlig skjer her?
[tex](x^n)^{\tiny\prime} = n\cdot x^{n - 1}[/tex]
[tex](x^{\frac{5}{2}})^{\tiny\prime} = \frac{5}{2}\cdot x^{\frac{5}{2} - 1} = \frac{5}{2}x^{\frac{3}{2}}[/tex]
Og et viktig punkt:
[tex]\frac{5}{2}x^{\frac{3}{2}}\quad=\quad\frac{5}{2}x\sqrt{x}[/tex]
De er helt like (og det har jeg vist før)! Det er bare to forskjellige måter å skrive det samme svaret på. Vi brukte bare den siste måten fordi det var den formen som ble gitt i oppgaven.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
[tex]f`=x^3 \cdot \sqrt {x}={\frac{3x^2\sqrt{x} \cdot 3x^2 \sqrt{x} \cdot3x^2\sqrt{x}}{2\sqrt{x}}=\frac {27x^6\sqrt{x}^3}{2\sqrt{x}}=\frac{27x^6 \sqrt{x}^2}{2}[/tex] 
Last edited by Wentworth on 28/12-2007 21:35, edited 1 time in total.
Ok, du bruker produktregelen, ikke sant? Du har ikke brukt den helt riktig.
Den er nemlig:
[tex](a\cdot b)^{\tiny\prime} = a^{\tiny\prime}\cdot b + a\cdot b^{\tiny\prime}[/tex]
Bruk denne formelen med [tex]a = x^3[/tex] og [tex]b = \sqrt{x}[/tex]
Den er nemlig:
[tex](a\cdot b)^{\tiny\prime} = a^{\tiny\prime}\cdot b + a\cdot b^{\tiny\prime}[/tex]
Bruk denne formelen med [tex]a = x^3[/tex] og [tex]b = \sqrt{x}[/tex]
Lao Tzu
Lao Tzu
Nei, det er ikke riktig. Klarer ikke å se hvordan du kom frem til det svaret heller. Du skal få et lite hint av meg, angående det andre uttrykket.
[tex]\frac{x^m}{x^n} = x^{m-n}[/tex]
Også er det kanskje litt lettere å sammenligne med formelen om du ser at:
[tex]\frac{x^3}{2\sqrt{x}} = \frac{1}{2}\cdot\frac{x^3}{\sqrt{x}}[/tex]
[tex]\frac{x^m}{x^n} = x^{m-n}[/tex]
Også er det kanskje litt lettere å sammenligne med formelen om du ser at:
[tex]\frac{x^3}{2\sqrt{x}} = \frac{1}{2}\cdot\frac{x^3}{\sqrt{x}}[/tex]
Lao Tzu
Lao Tzu