Eksamen S1 V2020

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Guest

Gjestebruker wrote:
thea_hm wrote:Her er et forslag til løsning av del 2, sikkert noe feil, så rett meg gjerne:)

landet kan ikke være 60 prosent mindre og 17 prosent større en andorra samtidig som du har skrevet i siste oppgave, sier seg selv at dette er ulogisk. grov feil
Skal stå 17% mindre enn Liechtenstein, åpenbart. Gjorde denne oppgaven raskt når jeg kom hjem etter eksamen når jeg skjønte hva løsningen var, så skrev egentlig noe annet på selve eksamen
Guest

Janhaa wrote:Eksamen S1 V2020
REA3022-S1-V2020.pdf
Blir 400 ledige timer på avdeling II, ikke 800
Guest

Kristian Saug wrote:Hei,

Vedlagt er løsningsforslag for S1, vår 20, del 1.
Hvordan får du 5b til å bli 10 000 som overskudd?
Kristian Saug
Abel
Abel
Posts: 637
Joined: 11/11-2019 18:23

Hei,

Som vi ser, fås overskudd ved å produsere og selge mellom [tex]100[/tex] og [tex]300[/tex] enheter. Det er svaret på oppg 5c. Jeg kontrollregnet for [tex]O(200)[/tex] for å se at det gir positivt resultat.

På oppg 5b ser vi at maksimalt overskudd fås ved 200 enheter.
Med [tex]O(x)=-x^{2}+400x-30000[/tex]
får vi
[tex]O(200)=-200^{2}+400\cdot 200-30000=-40000+80000-30000=10000[/tex]
hvilket er maksimalt overskudd.

OBS! [tex]-x^{2}\neq (-x)^{2}[/tex]
Guest

Kristian Saug wrote:Hei,

Som vi ser, fås overskudd ved å produsere og selge mellom [tex]100[/tex] og [tex]300[/tex] enheter. Det er svaret på oppg 5c. Jeg kontrollregnet for [tex]O(200)[/tex] for å se at det gir positivt resultat.

På oppg 5b ser vi at maksimalt overskudd fås ved 200 enheter.
Med [tex]O(x)=-x^{2}+400x-30000[/tex]
får vi
[tex]O(200)=-200^{2}+400\cdot 200-30000=-40000+80000-30000=10000[/tex]
hvilket er maksimalt overskudd.

OBS! [tex]-x^{2}\neq (-x)^{2}[/tex]
Søren, jeg tenkte at -200^2 ble positivt... Får man null poeng for det når resten av regnemetoden er riktig?
Gjestebruker

Gjest wrote:
Skal stå 17% mindre enn Liechtenstein, åpenbart.

Nei, det er feil igjen. Det skal stå 17 prosent større enn Liechtenstein. Det er bare til å skrive av informasjonen i oppgaven, noe som tydeligvis er vanskeligere enn å løse oppgaven
Guest

Gjestebruker wrote:
Gjest wrote:
Skal stå 17% mindre enn Liechtenstein, åpenbart.

Nei, det er feil igjen. Det skal stå 17 prosent større enn Liechtenstein. Det er bare til å skrive av informasjonen i oppgaven, noe som tydeligvis er vanskeligere enn å løse oppgaven

Haha beklager, men tror du skjønner poenget. Som sagt så var ikke dette det jeg faktisk skrev på eksamen, men noe jeg løste i farta i ettertid uten å se tilbake. Poenget er hvordan oppgaven løses, som mange lurte på, som kommer frem i dokumentet dersom du ser bort i fra den ene skrivefeilen som jeg tror de fleste skjønte;)
Gjestebruker

Her er et forslag til løsning av del 2, sikkert noe feil, så rett meg gjerne:)

hva du skrev på eksamen er uinteressant for meg, jeg opplyser deg bare om feilen du skrev
Guest

anonoym wrote:Noen som vil forklare oppgave 4 del 2 ?
Satt opp tre ligninger, x+y=628, Z=0.4x og z=1.17y
Fikk da at andorra var 468 kvadratkilometer
Gjestebruker

ifølge thea sin løsning og kristian saug sin løsning på oppgave 1d Del 2 opptrer det to forskjellige svar

thea
Ifølge modellen vil japanske menn med en forventet levealder på 100 år bli født i først halvdel av år 2189.
kristian saug
japanske menn med en forventet levealder på 100 år vil bli født i år 2015 + 241 = 2256, ifølge denne eksponentielle modellen.
det forekommer også ulikt svar i 2d del2 hos begge , henholdsvis 400 og 800 timer

Som nevnt tidligere er theas forklaring på siste oppgave også feil og bør endres for å hindre andre brukere misforståelse ,når du allerede presenterer arbeidet ditt som et løsningsforslag
Guest

Hva fikk dere på oppgave 6c? Og hvordan kom dere frem til det?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Posts: 857
Joined: 26/04-2012 09:35

Løsningsforslag sendt inn til cosinus@matematikk.net:
S1 eksamen våren 2020.docx
(296.65 KiB) Downloaded 6682 times
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Posts: 438
Joined: 02/06-2015 15:59

Har laget et løsningsforslag. Setter stor pris på tilbakemeldinger. Særlig om det har sneket seg inn noen feil.
Attachments
Løsningsforslag eksamen S1 våren 2020.pdf
(2 MiB) Downloaded 9336 times
Post Reply