*EKSAMENSTRÅD* - Våren 2012

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Takk! Vi brukte ikke noen bok, men notatene til Bjørn Dundas:

http://www.uib.no/People/nmabd/dt/080627dt.pdf

Vi hadde dog omtrent ingenting om kotangenrom, differensielle former og Lie-grupper, men gikk skikkelig i dybden på tangentbunter, det inverse/implisitte funksjonsteorem osv. Det virker som pensumet er veldig avhengig av foreleseren. Det siste foreleseren sa var at nå var vi i stand til å sette oss inn i mer spesialiserte tema som kotangentbunter, Riemannske and symplektiske mangfoldigheter på egen hånd uten problemer.

Vurderer å lese Spivak på egen hånd før eller senere.
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Ah, Dundas, ja. Han var foreleser i reell analyse da jeg tok faget i høst. Sympatisk og god foreleser!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

krje1980 skrev:Ah, Dundas
Høres ut som det går rett vest :lol:
Bilde
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Ha ha, tenkte faktisk ikke over dette ordspillet før du poengterte det nå :).
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Vel, da fikk jeg resultatet, og det ble karakter A :). Godt å ha med seg denne i bagasjen når jeg skal prøve meg på 30 sp ved siden av full jobb til høsten. Gir ekstra motivasjon!
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

krje1980 skrev:Vel, da fikk jeg resultatet, og det ble karakter A :). Godt å ha med seg denne i bagasjen når jeg skal prøve meg på 30 sp ved siden av full jobb til høsten. Gir ekstra motivasjon!
Gratulerer, og god sommer!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Gratulerer men enda en A krje1980.

Skal bli interessant å se om du klarer å holde det fantastiske snittet ditt
når du tar full studiebelastning til høsten =)

God sommer, og lykke til!
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Takk til dere begge!

Må igjen innrømme at mye av grunnen til at jeg klarer meg så bra er nettopp folkene på dette forumet! Den hjelpen jeg har fått her har til tider vært uunnværlig. Men faget jeg tok nå i vår var egentlig ganske enkelt. I hvert fall sammelignet med kompleks funksjonsteori og, ikke minst, reell analyse.

Skal bli spennende med fysikken til høsten. Dette blir mitt første fysikkemne på høyere nivå (grunnkurs i mekanikk og varmelære), så da vil jeg nok trenge litt hjelp fra tid til annen :).

Håper dere begge får en fin sommer!
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Gratulerer, krje1980! :)
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Takk, Epsen! Men synes din A i Mangfoldigheter er langt mer imponerende.
flEinstein
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 25/07-2011 13:16

Da var jeg ferdig med alt av eksamener og dermed VGS. Ikke så mye å vise til sammenlignet med dere på høyere utdanning, men uansett deilig å være ferdig. Går ut med 61.9 studiepoeng før eksamener er tatt med i regnskapet. Er veldig klar for universitetet nå. Gleder meg som bare det!

Fikk også 6 på muntlig eksamen i R2 med tema diff.ligninger. Her gjorde jeg et praktisk forsøk med en temperaturmåling i en kopp, og så utledet jeg et generelt uttryk for temeperaturen i koppen etter en viss tid og visste at dette stemte overens med forsøket. Å bruke teorien i praksis ga visst uttelling :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

flEinstein skrev:Da var jeg ferdig med alt av eksamener og dermed VGS. Ikke så mye å vise til sammenlignet med dere på høyere utdanning, men uansett deilig å være ferdig. Går ut med 61.9 studiepoeng før eksamener er tatt med i regnskapet. Er veldig klar for universitetet nå. Gleder meg som bare det!

Fikk også 6 på muntlig eksamen i R2 med tema diff.ligninger. Her gjorde jeg et praktisk forsøk med en temperaturmåling i en kopp, og så utledet jeg et generelt uttryk for temeperaturen i koppen etter en viss tid og visste at dette stemte overens med forsøket. Å bruke teorien i praksis ga visst uttelling :)
Gratulerer med 6eren! Difflikninger er veldig relevant også i høyere utdanning, og jeg kan garantere at gode resultater i R2 er en fordel når du begynner med høyskole-pensum. Jeg har aldri hatt noen av de VGS-fagene man har nå (T, R, S, P, X) så jeg måtte legge inn myyye arbeid når vi hadde om difflikninger i fjor. :)
Bilde
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Gratulerer med differensiallikninger og 6eren.
Husker selv når jeg fikk vite at jeg kom opp i R2 muntlig. Første jeg gjorde var å ringe kompisen min og fortelle at jeg kunne være med på Judas Priest konsert dagen før muntlig ^^. Så fikk jeg differensiallikninger og ett bevis. Før det var sommerferie med kjæreste og spising av mega-rullekebab.
Virkelig imponerende snitt du hadde og =)
Med det snittet kan jeg jo og trygt ønske deg velkommen til Trondheim og.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
flEinstein
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 25/07-2011 13:16

Aleks855 skrev:
Gratulerer med 6eren! Difflikninger er veldig relevant også i høyere utdanning, og jeg kan garantere at gode resultater i R2 er en fordel når du begynner med høyskole-pensum. Jeg har aldri hatt noen av de VGS-fagene man har nå (T, R, S, P, X) så jeg måtte legge inn myyye arbeid når vi hadde om difflikninger i fjor. :)


Takk for det. Ja, da var det sikkert litt arbeid å gjøre! :-)

Nebuchadnezzar skrev:Gratulerer med differensiallikninger og 6eren.
Husker selv når jeg fikk vite at jeg kom opp i R2 muntlig. Første jeg gjorde var å ringe kompisen min og fortelle at jeg kunne være med på Judas Priest konsert dagen før muntlig ^^. Så fikk jeg differensiallikninger og ett bevis. Før det var sommerferie med kjæreste og spising av mega-rullekebab.
Virkelig imponerende snitt du hadde og =)
Med det snittet kan jeg jo og trygt ønske deg velkommen til Trondheim og.
Takk takk! Hoho, såpass :-D Nå venter jeg bare på at ferien skal være over slik at jeg kan få flyttet til Trondheim. Valget falt forresten på FysMat! Tror jeg vil like miljøet der bedre enn på IndØk også.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

FysMat er et ekstremt spennende felt. Jeg har dessverre ikke studert det formelt selv, men det jeg har vært innom på hobbybasis har alltid vært motiverende og interessant. Du kommer helt sikkert til å trives :)
Bilde
Svar