Funksjoner og lommeregner
Posted: 03/12-2006 19:01
Hei, jeg er i litt trøbbel her, kan veldig lite om funksjoner. Leste litt og regnet to-tre oppgaver fra læreboka om det da jeg ga privatisteksamen i Matte 1MX i Mai, men trenger å friske opp hukommelsen litt.
Det er kanskje for mye å be om, men kan noen forklare meg hvordan man regner ut disse oppgavene, og hvordan man taster inn alt i lommeregneren, hvor man går osv, ved siden av. Det er sikkert mange eksperter i matte her, kan noen beregne disse oppgavene og forklare ved siden alt man trenger å vite om hvordan man går inn og tegner grafer i lommeregner. Er ikke helt tom på det, men kan ta med disse på eksamen i morgen og se an litt, kanskje det hjelper litt, er bare ett desperat forsøk på å kanskje bestå prøven i morgen og gjøre det ordentlig til Mai. Kan ikke forklare hvor takknemlig jeg vil være for det. Det er disse to:
1)
Nedenfor ser du en tabell med verdens folketall fra år 1900 til år 2005:
År Folketall (i milliarder)
1900 1,65
1950 2,52
1970 3,70
1980 4,40
1990 5,27
2000 6,06
2005 6,56
a) Hvor mange prosent har folketallet vokst fra år 2000 til år 2005?
b) Bruk eksponentiell regresjon, og vis at funksjonsuttrykket
f (x) = 1,5 *(ganger) 1,014x
kan være en god modell for verdens folketall, der x er antall år etter
1900
c) Hvor mange prosent økte folketallet i gjennomsnitt per år i perioden 1900 til 2005
d) Bruk modellen fra b) og finn ut når verdens befolkning vil nå 12 milliarder
I en artikkel står det at det vil være 8,91 milliarder mennesker på jorda i år 2050
e) Kommenter denne påstanden i forhold til modellen fra b)
Oppgave 2)
Salget av en type joggesko, målt i tusen par, følger ett år tilnærmet funksjonen S gitt ved
S(x) = -x2(to oppe i hjørnet) + 13x - 2
der S(x) står for antall tusen per sko, og x står for månedsnummer (x=1 står for januar måned osv)
a) Tegn grafen til S i intervallet [1,12]
b) Hvor mange joggesko ble solgt i juni?
c) Finn arealet mellom grafen til S og x-aksen i intervallet [5,9]. Gi en praktisk tolkning av svaret.
Kanskje jeg la det inn her forseint, har eksamen i morgen, skulle ha gjort det for en uke siden, men har vært veldig opptatt, håper noen kan hjelpe til. Skal uansett lese skikkelig til Mai og prøve åfå en bra karakter, men kan prøve å se hva jeg får til i morgen. Håper noen kan svare fort, selv om det tar tid å regne ut sånt. Takk.
Det er kanskje for mye å be om, men kan noen forklare meg hvordan man regner ut disse oppgavene, og hvordan man taster inn alt i lommeregneren, hvor man går osv, ved siden av. Det er sikkert mange eksperter i matte her, kan noen beregne disse oppgavene og forklare ved siden alt man trenger å vite om hvordan man går inn og tegner grafer i lommeregner. Er ikke helt tom på det, men kan ta med disse på eksamen i morgen og se an litt, kanskje det hjelper litt, er bare ett desperat forsøk på å kanskje bestå prøven i morgen og gjøre det ordentlig til Mai. Kan ikke forklare hvor takknemlig jeg vil være for det. Det er disse to:
1)
Nedenfor ser du en tabell med verdens folketall fra år 1900 til år 2005:
År Folketall (i milliarder)
1900 1,65
1950 2,52
1970 3,70
1980 4,40
1990 5,27
2000 6,06
2005 6,56
a) Hvor mange prosent har folketallet vokst fra år 2000 til år 2005?
b) Bruk eksponentiell regresjon, og vis at funksjonsuttrykket
f (x) = 1,5 *(ganger) 1,014x
kan være en god modell for verdens folketall, der x er antall år etter
1900
c) Hvor mange prosent økte folketallet i gjennomsnitt per år i perioden 1900 til 2005
d) Bruk modellen fra b) og finn ut når verdens befolkning vil nå 12 milliarder
I en artikkel står det at det vil være 8,91 milliarder mennesker på jorda i år 2050
e) Kommenter denne påstanden i forhold til modellen fra b)
Oppgave 2)
Salget av en type joggesko, målt i tusen par, følger ett år tilnærmet funksjonen S gitt ved
S(x) = -x2(to oppe i hjørnet) + 13x - 2
der S(x) står for antall tusen per sko, og x står for månedsnummer (x=1 står for januar måned osv)
a) Tegn grafen til S i intervallet [1,12]
b) Hvor mange joggesko ble solgt i juni?
c) Finn arealet mellom grafen til S og x-aksen i intervallet [5,9]. Gi en praktisk tolkning av svaret.
Kanskje jeg la det inn her forseint, har eksamen i morgen, skulle ha gjort det for en uke siden, men har vært veldig opptatt, håper noen kan hjelpe til. Skal uansett lese skikkelig til Mai og prøve åfå en bra karakter, men kan prøve å se hva jeg får til i morgen. Håper noen kan svare fort, selv om det tar tid å regne ut sånt. Takk.