Noen spørsmål
Posted: 19/02-2007 18:55
1)
Hvordan ser ligningen for en sirkel med sentrum i origo ut?
2)
I hvilke tilfeller deriverer man?
3)
I hvilke tilfeller integrerer man?
4)
Når blir integrasjon og derivasjon deler av pensum?
5)
Er det alltid slik at hvis man integrerer konstanten n, så får man nx?
6)
Dersom man har to lineære funksjoner (y=x) og (y=3x^2), hvordan går man frem for å finne arealet av det feltet mellom krysningspunktene (og hva kalles dette feltet)?
7)
Dersom man tenker seg grafen y=x^2 blir dette en slags V-graf. Dersom man flytter den to hakk oppover y-aksen blir formelen y=x^2+2. Hva blir formelen dersom man isteden flytter den to hakk bortover x-aksen?
8)
Hva menes med dx i derivasjonsstykker? (Flaut spørsmål)
9)
Hva er forskjellen mellom y og f(x)? (Legger merke til at f(x)=x^2 ofte brukes på videregående i forhold til y=x^2 som vi bruker på ungdomsskolen.
10)
Tenk grafen (y=x^3). Dersom man på en måte "drar ut" de to svingene, slik at grafen ser ut som en slags N, kan noen gi meg eksempel på en ligning som blir seende slik ut? Eventuelt hvilke typer ligninger som blir slik?
11)
Jeg har en graf (y=x^3). Hva gjør jeg for å finne ut arealet av feltet som blir avgrenset av x=3 og x=4 i bredden, og y=0 og den grafen (y=x^3) i høyden? Og hva kalles dette feltet?
Noen av disse TROR jeg at jeg vet, blant annet begge utregningsoppgavene av areal, men vil gjerne se om jeg har gjort det riktig. Dette er uansett spørsmål jeg har lurt litt på de siste dagene. Bare så dere vet det er disse IKKE lekser, men rett og slett oppgaver jeg gjør for egen interesse. I og med at jeg faglig ligger langt forbi resten av klassen har jeg begynt å arbeide for meg selv med tillatelse fra lærer. Har ingen lærebøker for dette heller. Håper noen kan svare på så mange av disse spørsmålene som mulig
Hilsen 10.-klassing
Hvordan ser ligningen for en sirkel med sentrum i origo ut?
2)
I hvilke tilfeller deriverer man?
3)
I hvilke tilfeller integrerer man?
4)
Når blir integrasjon og derivasjon deler av pensum?
5)
Er det alltid slik at hvis man integrerer konstanten n, så får man nx?
6)
Dersom man har to lineære funksjoner (y=x) og (y=3x^2), hvordan går man frem for å finne arealet av det feltet mellom krysningspunktene (og hva kalles dette feltet)?
7)
Dersom man tenker seg grafen y=x^2 blir dette en slags V-graf. Dersom man flytter den to hakk oppover y-aksen blir formelen y=x^2+2. Hva blir formelen dersom man isteden flytter den to hakk bortover x-aksen?
8)
Hva menes med dx i derivasjonsstykker? (Flaut spørsmål)
9)
Hva er forskjellen mellom y og f(x)? (Legger merke til at f(x)=x^2 ofte brukes på videregående i forhold til y=x^2 som vi bruker på ungdomsskolen.
10)
Tenk grafen (y=x^3). Dersom man på en måte "drar ut" de to svingene, slik at grafen ser ut som en slags N, kan noen gi meg eksempel på en ligning som blir seende slik ut? Eventuelt hvilke typer ligninger som blir slik?
11)
Jeg har en graf (y=x^3). Hva gjør jeg for å finne ut arealet av feltet som blir avgrenset av x=3 og x=4 i bredden, og y=0 og den grafen (y=x^3) i høyden? Og hva kalles dette feltet?
Noen av disse TROR jeg at jeg vet, blant annet begge utregningsoppgavene av areal, men vil gjerne se om jeg har gjort det riktig. Dette er uansett spørsmål jeg har lurt litt på de siste dagene. Bare så dere vet det er disse IKKE lekser, men rett og slett oppgaver jeg gjør for egen interesse. I og med at jeg faglig ligger langt forbi resten av klassen har jeg begynt å arbeide for meg selv med tillatelse fra lærer. Har ingen lærebøker for dette heller. Håper noen kan svare på så mange av disse spørsmålene som mulig

Hilsen 10.-klassing