Page 1 of 1

Heia,trenger hjelp

Posted: 04/03-2007 15:00
by G_1MY
Hei,håper å kunne få svar på noen av disse:

3(x-1) -2(4+x) =

Mitt svar ble 3x-3 - 8-2x = og fikk x -11 Er dette riktig?


2) Skrevet som brøk: 3x/2 = brøk 2(2x-1) /3

Vet at felles nevneren er 6. Men vet ikke hvordan jeg skal gå videre?

3)Sannsynlighet:

En klasse har 30 elever. 12 av disse har valgt kjemi,og 21 har valgt matematikk. 7 elever har valgt begge fagene.

a)Illustrer med et venn diagram. Hvor mange har verken valgt kjemi eller matte?

b)Vi trekker ut en tilfeldig elev i klassen.Hva er sannsynligheten for at eleven har valgt matte,men ikke kjemi?

c) Vi trekker nå ut to tilfeldige elever.Hva er sannsyligheten har at begge har valgt matte?

Takker på forhånd :)

Posted: 04/03-2007 15:47
by KjetilEn
oppgave 1

3(x-1) -2(4+x) = x -11 er riktig


oppgave 2

Er litt usikker på hva du vil fram til her.


oppgave 3

a)
Image

Utvalget markert med grått

b)

[tex]P(matte) = \frac{21}{30}=0.7[/tex]

[tex]P(kjemi) = \frac{12}{30}=0.4[/tex]

[tex]P(matte \ og \ ikke \ kjemi) = P(matte)(1-P(kjemi)) \\ = 0.7 \cdot (1 \ - \ 0.4) =0.42[/tex]


c)

[tex] \frac{21}{30} \ \cdot \ \frac{20}{29} = \frac{14}{29} \approx 0.48[/tex]

Posted: 04/03-2007 16:05
by etse
2) Skrevet som brøk: 3x/2 = brøk 2(2x-1) /3

Vet at felles nevneren er 6. Men vet ikke hvordan jeg skal gå videre?

(3x*3)/6 = (2*2(2x-1))/6
9x/6 = 4(2x-1)/6 <- fellesnevner -> ganger med 6 på begge sider og nevneren faller vekk
9x = 4(2x-1)
9x = 8x-4
9x-8x = -4
x = -4

Posted: 04/03-2007 21:02
by G_1MY
Hei,takker for svarene :)

men jeg skjønte ikke helt den siste,ligninga. Altså jeg gikk utifra at 6 er fellesnevneren siden nevnere er 2 og 3.

Skjønner ikke hvordan man kan legge inn det her som brøk,sånn som dere gjør?

Men den er 3X og nevneren under er 2,altså 3X /2 skrevet som brøk.

Så den er 3X /2 = 2(2x-1) /3 Så jeg gikk utifra at 6 er fellesnevneren.Er det noen som kan sette den opp som brøk?

Takk på forhånd :)

Posted: 04/03-2007 21:37
by KjetilEn
Forumet støtter LaTeX kode, trykk på "siter" for å se hvordan vi koder det inn. Ta også gjerne en titt på LaTeX Tutorial hvis du er interessert å lære.

[tex] \frac{3x}{2} = \frac{2(2x-1)}{3} [/tex]

[tex] \frac{3x}{2} \ \cdot \ 6 = \frac{2(2x-1)}{3} \ \cdot \ 6 [/tex]

[tex] 3x \ \cdot \ 3 = 2(2x-1) \ \cdot \ 2 [/tex]

[tex] 9x = (4x-2) \ \cdot \ 2 [/tex]

[tex] 9x = 8x-4 [/tex]

[tex] 9x - 8x = -4 [/tex]

[tex] x = -4 [/tex]

Posted: 05/03-2007 15:18
by G_1MY
Takk for svaret:) Jeg strøk vekk 3X-en ,derfor skjønte jeg det ikke.

Har du kanskje tid til å ta denne på sparken?

1) En familie får to pristilbud fra det lokale elektrisitetsverket.

Tilbud 1) Fast kostnad 300 kr per mnd
Variabel kostnad 0,31 kr per kWh

Tilbud 2) Variabel kostnad 0,48 kr kWh
Ingen fast kostnad

a) Vurder hvilket av tilbudene familien bør velge når forbruket er på 25,000 kWh i året?

b) Hvor stort måtte det årlige forbruket være,dersom de to tilbudene skulle være like gode?
-----------------------------------------

Dette høres ut som en f(x) oppgave, starter man med f(x)= 25,000 ganger 0,31?

Håper på svar :) [/tex]

Posted: 05/03-2007 16:20
by etse
G_1MY wrote:Takk for svaret:) Jeg strøk vekk 3X-en ,derfor skjønte jeg det ikke.

Har du kanskje tid til å ta denne på sparken?

1) En familie får to pristilbud fra det lokale elektrisitetsverket.

Tilbud 1) Fast kostnad 300 kr per mnd
Variabel kostnad 0,31 kr per kWh

Tilbud 2) Variabel kostnad 0,48 kr kWh
Ingen fast kostnad

a) Vurder hvilket av tilbudene familien bør velge når forbruket er på 25,000 kWh i året?

b) Hvor stort måtte det årlige forbruket være,dersom de to tilbudene skulle være like gode?
-----------------------------------------

Dette høres ut som en f(x) oppgave, starter man med f(x)= 25,000 ganger 0,31?

Håper på svar :) [/tex]
a1: (25.000 kWh * 0.31) + 300 = 8050
a2: (25.000 kWh * 0.48) = 12000

b: vi setter opp utrykk for 1 og 2 der X er antall kilowatt:
Første tilbud: f(x) = 0.31x + 300
Andre tilbud: g(x) =0.48x

Vi setter tilbudene lik hverandre,
f(x) = g(x)
0.31x + 300 = 0.48x
0.31x - 0.48x = -300
0.48x - 0.31x = 300
0.17x = 300
x = 300/0.17
x = 30000/17
x [symbol:tilnaermet] 1764.7kWh

Posted: 05/03-2007 16:33
by G_1MY
Heia,takk for svar! :)

Jeg prøvde meg selv på a-en istad,jeg fikk noe helt annet.

Tilbud 1) f(x)= 25,000 kWh ganger 0,31 kr + 300 kr(fast per mnd) ganger 12 (antall mnd i året)

Så regna jeg det ut: 7750kr+ 3600kr = 11,350 kr

Tilbud 2)

f(x)= 25,000 kWh ganger 0,48 kr + 0 kr(ingen fast kostnad) ganger 12(antall mnd i året)

Regna det ut som 25,000 ganger 0,48 som ble 12,000 kr. Og da bør familien velge Tilbud 1, siden den koster 11,350 kr.

Er dette feil? :?

Posted: 05/03-2007 17:08
by etse
jeg leste litt feil på oppgaven og skal rette den nå =)
la ikke merke til at avgiften var per måned =) trodde det var per år. De bruker 25.000 kWh time per år og betaler 3600 i avgift =)

a1: (25.000 kWh * 0.31) + 300*12 = 11350
a2: (25.000 kWh * 0.48) = 12000

Tilbud en er best.

b: vi setter opp utrykk for 1 og 2 der X er antall kilowatt:
Første tilbud: f(x) = 0.31x + (300 * 12)
Andre tilbud: g(x) =0.48x

Vi setter tilbudene lik hverandre,
f(x) = g(x)
0.31x + (300*12) = 0.48x
0.31x - 0.48x = -3600
0.48x - 0.31x = 3600
0.17x = 3600
x = 3600/0.17
x = 36000/17
x ≈ 2117.65kWh