Page 1 of 2

Grafer, Funksjoner òg Algebra

Posted: 05/06-2007 14:40
by Quake
Har hatt en del vansker med å forstå funksjoner, spesielt læreren som aldri gidder å forklare skikkelig. Har satt opp stykket under. Lurer på om det er riktig laga som vist under, er et lite surrehode. Forstår det meste, men jeg ender ofte med lavere karakter enn antatt p.g.a surr :(

X*Y+100 | Y=5
Lise går med aviser på søndager, hun får 100 kr uansett hvor mange aviser hun selger. X er antall aviser, og Y er kroner per avis.

Jeg satt det inn i et skjema som så slik ut:
Image

Hadde tenkt til å lage en graf òg, men dere trenger vel ikke mer for å svare på om jeg gjør det riktig? :)

Posted: 05/06-2007 15:18
by zell
Ser riktig ut det der

Posted: 05/06-2007 15:29
by Quake
ok, takk for et kjapt svar.
Lurte på om noen kunne gi meg litt informasjon om funksjoner. Er denne funksjonen riktig?;

F(X)=4*4
FX=16

Posted: 05/06-2007 15:36
by zell
Nei..

[tex]f(x) = 4x[/tex]

[tex]f(4) = 4 \ \cdot \ 4 = 16[/tex]

Posted: 05/06-2007 16:04
by Quake
Dumme meg! :oops:
Da skal jeg prøve på én vanskeligere èn;

Y (X)=4x * 4x + 100
Y (4)=4 * 4 * 4 * 4 + 100
Y (4)= 356

Posted: 05/06-2007 16:06
by Markonan
Den siste er riktig. :idea:

Posted: 05/06-2007 17:56
by Quake
Godt å høre :D

Sliter litt med algebra òg, istedetfor å lage et nytt topic spør jeg her;
Er disse riktige utregna?

4 * - 4= -16

4(5+5)-6*(3+3)
4*5+4*5-6*6
20+20-36
40-36
=4

5x+2y-(4+4)+4+(8-6)
5x+2y-8+4+2
=5x+2y-14

Eller trenger jeg masse øving\repetesjon? :roll:

Posted: 05/06-2007 20:19
by zell
[tex]4 \ \cdot \ -4 = -16[/tex]

[tex]4(5+5) - 6(3+3) = 4 \ \cdot \ 10 - 6 \ \cdot 6 = 40 - 36 = 4[/tex]

[tex]5x + 2y - (4+4) + 4 + (8-6) = 5x + 2y - 4 - 4 + 4 + 8 - 6 = 8x + 2y -8 + 8 + 4 - 6 = 5x + 2y - 2[/tex]

Posted: 05/06-2007 21:40
by Quake
Hvordan kom du fram til 2?;
5x+2y-2
Skjønner ikke tror jeg :oops:

Posted: 05/06-2007 21:47
by Realist1
-8+8 går opp i hverandre.
+4-6 blir -2 :)

Posted: 05/06-2007 21:50
by Larser'n
-8 + 8 = 0

4-6 = -2

Derfor blir -8+8+4-6 = -2

5x + 2y blir stående, og dermed blir svaret 5x+2y-2.

Skjønte du det?

Posted: 05/06-2007 21:53
by Larser'n
Quake wrote:Dumme meg! :oops:
Da skal jeg prøve på én vanskeligere èn;

Y (X)=4x * 4x + 100
Y (4)=4 * 4 * 4 * 4 + 100
Y (4)= 356
En enklere måte å skrive dette på er 16x^2 + 100, men dette har du antagelig ikke lært om eller?

Posted: 05/06-2007 22:12
by Quake
Skjønner, slurva over det minustegnet :oops:
En enklere måte å skrive dette på er 16x^2 + 100, men dette har du antagelig ikke lært om eller?
Nei, går bare i åttende foreløpig. Algebra skulle man ha mer om, kanskje begynne tidligere med mer avansert algebra.

Posted: 05/06-2007 22:14
by Larser'n
Nei, da skal ikke dere ha lært om potenser enda nei. :P

Jeg synes du er flink til å gå i åttende!

Posted: 05/06-2007 22:22
by Quake
Takk, jeg går i rød gruppe(beste) Bare det at jeg surrer litt mye. Har litt dårlig konsentrasjon noen ganger ògså.