Page 1 of 1

Skal det være så vanskelig??

Posted: 07/10-2007 20:27
by MartinAB
1:

[tex]\frac{5\cdot10^{-5} + 5\cdot10^{-4}}{1,1\cdot10^{-4}}[/tex]

Denne har jeg prøvd på, men finner ingen regler som sier hvordan jeg skal gjøre den :(

Posted: 07/10-2007 21:14
by fish
Du kan jo multiplisere med [tex]10^5[/tex] oppe og nede. Da får du

[tex]\frac{5\cdot 10^{-5+5}+5\cdot 10^{-4+5}}{1,1\cdot 10^{-4+5}}=\frac{5+50}{11}=5[/tex]

Posted: 07/10-2007 21:20
by MartinAB
Ok, men hva er regelen for det? Så jeg husker det.

Posted: 07/10-2007 21:27
by mrcreosote
Det er ingen regel. Matematikk baserer seg på kreativitet og forståelse. Dette kan du utvikle ved å trene på oppgaver.

Posted: 07/10-2007 21:27
by Mayhassen
Så lenge du utvider en brøk oppe og nede likt forandrer du ikke størrelsen på brøken totalt. Brøken du skrev opp først gir jo også 5 som svar.

svarte likt her mrcreosote, men vil du ikke si at det er en regel at man kan utvide oppe og nede med samme mengde da? Går sikkert ann å formulere dette på en bedre måte matematisk sett, men du skjønner hva jeg mener.

Posted: 07/10-2007 21:28
by fish
Det er flere regler involvert her. Her er de viktigste:

* Regelen om brøkutvidelse. Brøkens verdi endrer seg ikke om du multipliserer oppe og nede med samme tall.

** Distributiv lov: (a+b)c=ac+bc

***Multiplisere sammen potenser med felles grunntall:
[tex]a^b\cdot a^c=a^{b+c}[/tex]

Posted: 07/10-2007 21:31
by Mayhassen
Takk fish, der kom det en bedre formulering :D

Posted: 07/10-2007 21:33
by MartinAB
mrcreosote wrote:Det er ingen regel. Matematikk baserer seg på kreativitet og forståelse. Dette kan du utvikle ved å trene på oppgaver.
Vet du hvor jeg kan finne slike oppgaver? :)

Da tenker jeg på bortsett fra matte-boka.

Posted: 07/10-2007 21:37
by mrcreosote
Mayhassen wrote:svarte likt her mrcreosote, men vil du ikke si at det er en regel at man kan utvide oppe og nede med samme mengde da? Går sikkert ann å formulere dette på en bedre måte matematisk sett, men du skjønner hva jeg mener.
Joda, jeg mistolka til at spørsmålet gjaldt om det fantes en konkret regel for å regne ut slike oppgaver. Sjølsagt baserer utregninga her seg på regler som all annen matematikk.