Page 1 of 1
Mattenøtt i grunnskolen, trenger forklaring..
Posted: 13/11-2007 22:25
by Billy
Nøtten er som følger:
Noen elever i tenårene har multiplisert aldrene sine med hverandre.. De fikk svaret 10584000..
Tenårene = 13år, 14år, 15år, 16år, 17år, 18år, 19år.
Jeg vet at svaret blir: 14 x 14 x 15 x 15 x 15 x 16 = 10584000..
Regner med at faktorisering er et stikkord her?
på forhånd takk!
Posted: 13/11-2007 22:39
by fish
Jo, du har rett i at faktorisering er tingen - primtallsfaktorisering.
Det gir at [tex]10584000=2^6\cdot 3^3\cdot 5^3\cdot 7^2[/tex]
Hvis man tar utgangspunkt i de største primtallene, vet vi at 7 må multipliseres med 2 for å få et tenåringstall og 5 må multipliseres med 3 for å få et tenåringstall. Dette gjør at vi får brukt opp sjutallene, femtallene, tretallene og to av totallene. Igjen står vi med fire totall. Eneste muligheten for å få et tenåringstall er å multiplisere alle fire sammen. Da får man 16.
Posted: 13/11-2007 22:44
by mrcreosote
Faktisk er det sånn at uansett hvilken samling tenåring vi har med å gjøre, kan vi avgjøre hvor mange det er av hver alder.
Antall faktorer 13, 17 og 19 avgjør antallet med disse aldre nøyaktig. Antall faktorer 7 og 5 bestemmer 14 og 15 (og drar også med seg litt 2 og 3) og da vil gjenstående 3-ere bestemme 18-åringer og vi har bare 16-åringer igjen.
Posted: 13/11-2007 23:07
by Billy
dæven så fort jeg fikk svar a! denne siden var jo rett og slett bare helt genial:D kammeraten min genierklærte meg da jeg kom med rett svar:)
Takk igjen!
Posted: 13/11-2007 23:53
by Vektormannen
Billy wrote: kammeraten min genierklærte meg da jeg kom med rett svar:)
Og da sa du vel at du fikk det på matematikk.net sitt forum?

Posted: 14/11-2007 23:34
by Billy
hehehe.. måtte få litt skryt først da:)