Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg har - uten å se på noen formler eller lest noe som helst om emnet - forsøkt å finne alle firkantens og en omkrevne sirkelens egenskaper kun ved å vite buelengdene mellom punktene.
Se bilde:
Dette har jeg kommet fram til:
Sirkelen:
[tex]O=r2\pi=b_{ab}+b_{bc}+b_{cd}+b_{ad} \\ r=\frac{b_{ab}+b_{bc}+b_{cd}+b_{ad}}{2\pi} \\ A=\pi\left(\frac{b_{ab}+b_{bc}+b_{cd}+b_{ad}}{2\pi}\right)^2[/tex]
Hvordan kan jeg så finne firkantens vinkler? Jeg husker ikke om det finnes en trigonometrisk måte å finne vinklene i en firkant der kan kjenner alle sidene. Kan noen hjelpe meg?
espen180 wrote:Hvordan kan jeg så finne firkantens vinkler? Jeg husker ikke om det finnes en trigonometrisk måte å finne vinklene i en firkant der kan kjenner alle sidene. Kan noen hjelpe meg?
Vinklene i en vilkårlig firkant er ikke bestemt av sidelengdene, tenk bare på et kvadrat og en rombe. Men når du har tilleggsbetingelsen at firkanten er syklisk som her går det bra: Tegn opp en diagonal i firkanten og bruk cosinussetninga 2 ganger, for eksempel på trekantene ABC og ACD med diagonalen AC som den spesielle sida. Derfra kan du enkelt finne uttrykk for vinklene beta og delta.
Tusen takk for raskt svar.
Jeg har kun ett spørsmål. Hvordan finner jeg diagonalen i firkanten når jeg ikke har noen vinkler å bruke cosinussetningen med?
Du bruker cosinussetninga med den vinkelen du ønsker å finne. Se på diagonalen AC, denne er side i trekantene ABC og ACD. Vi har dermed [tex]AC^2=AB^2+BC^2-2\cdot AB\cdot BC\cdot\cos\beta = CD^2+DA^2-2\cdot CD\cdot DA\cdot\cos\delta[/tex]. Men siden firkanten er syklisk er [tex]\beta+\delta=\pi[/tex], så [tex]\cos\delta=-\cos\beta[/tex], og da har du ei lineær ligning i [tex]\cos\beta[/tex]. (Diagonalen er bare en hjelpestørrelse.) Deretter kan du sette inn uttrykka for AB, BC, CD og DA, men det virker som du i så fall må være beredt på litt skitt på skjorta.
Da får jeg altså [tex]AB^2+BC^2-2\cdot AB\cdot BC\cdot\cos\beta = CD^2+DA^2-2\cdot CD\cdot DA\cdot-\cos\beta[/tex]. Men hvordan kan jeg løse denne? Jeg har ingen felles variabler untall [tex]\cos\beta[/tex]. Kan man løse denne uten å sette inn verdier for AB, BC, CD og DA?