Sliter en smuler her.. Trodde jeg hadde fått kontroll på egenverdi og egenvektorer, men så kom smellet:
Matrisen:
[tex]\left[\begin{matrix}0,9 & 1,3 \\ \\ 0 & 0,4\end{matrix}\right][/tex]
Plug & Play og får egenverdiene 0,9 & 0,4. Så langt alt vel.
Når jeg skal finne tilgørende egenvektor for 0,9 starter problemene. Jeg ender opp med ligningssettet
0x +1,3y = 0 og
0x - 0,5y = 0
Som gir Y=0 for alle x
Kan man da si at en egenvektor er alle som har verdien 0 for y-koordinat?
[tex]\left[\begin{matrix}a \\ 0\end{matrix}\right][/tex]hvor a > 0?
Er litt rusten på TeX, men håper det ble forståelig..
Matriseregning og egenvektorer
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Over-Guru
Du ender opp med riktig likningssett:
(1) [tex]0x + 1,3y = 0[/tex] og
(2) [tex]0x - 0,5y = 0[/tex]
Husk at [tex]0x = 0[/tex], så (1) og (2) er ekvivalent med likningene [tex]1,3y = 0[/tex] og [tex]-0,5y = 0[/tex], som begge har løsningen [tex]y = 0[/tex]. M.a.o. er har likningssystemet (1)-(2) løsningen [tex]y = 0[/tex]. Altså kan [tex]x[/tex] velges fritt (fordi [tex]0x = 0[/tex] for alle [tex]x[/tex]), hvilket betyr at den generelle løsningen av likningssystemet er
[tex]x = a[/tex] og [tex]y = 0[/tex].
Følgelig blir egenvektoren korresponderende til egenverdien[tex] \lambda [/tex]= 0,9
[tex]\left[ \begin{matrix}a \\ 0\end{matrix} \right][/tex].
(1) [tex]0x + 1,3y = 0[/tex] og
(2) [tex]0x - 0,5y = 0[/tex]
Husk at [tex]0x = 0[/tex], så (1) og (2) er ekvivalent med likningene [tex]1,3y = 0[/tex] og [tex]-0,5y = 0[/tex], som begge har løsningen [tex]y = 0[/tex]. M.a.o. er har likningssystemet (1)-(2) løsningen [tex]y = 0[/tex]. Altså kan [tex]x[/tex] velges fritt (fordi [tex]0x = 0[/tex] for alle [tex]x[/tex]), hvilket betyr at den generelle løsningen av likningssystemet er
[tex]x = a[/tex] og [tex]y = 0[/tex].
Følgelig blir egenvektoren korresponderende til egenverdien[tex] \lambda [/tex]= 0,9
[tex]\left[ \begin{matrix}a \\ 0\end{matrix} \right][/tex].