Takk igjen
Er tydeligvis ikke flink til å tenke fremfor datamaskinen, får håpe det bedrer seg. Jeg henter fram et ark for å skrive på heretter: Norsk læreren har alltid sagt: Når du skriver det du skal til å si på et ark ser du hvorvidt det er fornuftig eller ikke.
Glemte det siste leddet (merket i fet skrifttype), men jeg tar meg anledningen til å legge til litt:
"Nå er det slik at en likning av typen ax2 + bx + c = 0 alltid kan faktoriseres : (x - m)(x-n), der m og n er røttene av likningen (svarene). "
Koeffisienten (a, b og c er koeffisienter) a i en likning av typen ax2 + bx + c = 0, må kanskje også tas med,
slik at det blir:
a(x-m)
(x-n) med m og n som røtter (svar), og a som koeffisienten i likningen ax[sup]2[/sup] + bx + c = 0.
Eksempel:
3x[sup]2[/sup] + 2x - 1, her er a = 3, b = 2 og c = -1
Røtter er ( røtter, svar til andregradslikningen, finner du slik
http://www.matematikk.net/andregradslig ... inger.html, eller vha. kalkulator, konsulter kalkulator-manualen 8) ):
x = -1 eller x = 1/3 (0,3 med strek over 3 tallet, en skrivemåte)
Dette impliserer at m og n er -1 og 1/3 (svarene)
Faktorisert:
a*(x-m)*(x-n) er definisjonen, gir:
3(x+1)(x-(1/3))
Merk at det blir x
- -1 i det første leddet, vi vet at:
- - = +
+ - = -
- + = -
+ + = +,
slik at det blir x+1.
Sjekk at det stemmer: At hvis du ganger ut det endelige produktet så får du 3x[sup]2[/sup] + 2x - 1.
Det som er bra med å få polynomet på denne formen er at hvis du f.eks. har en brøk, kan du finne like ledd over og under brødstreket, som kan forkortes.
Dette er en viktig teknikk som blir introdusert tidlig i grunnkurs.
Små tips:
* (a + 2) / 2 er ikke a + 1 / 1. Hvis du skal stryke 2 tallet på det være på hver side av pluss tegnet: (2a + 2) / 2 = (a + 1) / 1.
* Man får litt trekk om man ikke forkorter der man burde forkorte, husk å forkorte
Det går også ann å dele med koeffisienten a på begge sidene av likningen for å slippe å ta med a i definisjonen. Hvor var dette nyttig, administrator?
(PS: Bildet er fjernet, ble visstnok for stort.)