Page 1 of 1

Åpent for diskusjon

Posted: 15/08-2008 12:04
by Wentworth
Da har jeg endelig det jeg ventet på å fått gjort,nemlig å fått seg registrert som student, det var etter 2 år jeg gjorde det. Så nå skal jeg ha fysikk,kjemi,matematikk,norsk og engelsk. Disse fagene krever hardt arbeid, så jeg håper jeg får hjelp på nettsteder. :)

Posted: 15/08-2008 12:45
by bartleif
Ikke dum idé i det hele tatt :)
Har alltids realisten.com hvis man studerer realfagene og trenger noe hjelp.
Har funnet et par sider opp gjennom min korte periode som interessert, kan jo dele de med de som har tenkt seg på skolen igjen nå og studere realfagene (heldig er dere, bare u-realfag på meg dette semesteret :():

http://chemlecture.com/
http://www.cellsalive.com/
http://ocw.mit.edu/ans7870/resources/St ... ngtext.htm
alle på engelsk, så er vel bra for engelsken og ;)

Lykke til med studeringen Wentworth :wink: Stå på, er tungt, men utrolig belønnende å gå gjennom :D

Posted: 15/08-2008 13:02
by MatteNoob
Takk for gode tips, bartleif.

Ja, dette blir spennende, Wentworth. Jeg har troen på deg, til tross for at jeg har vært litt irritert på deg til tider, hehehe. :]

Med det engasjementet vi har vist i sommer, så tror jeg nok vi skal klare å stake oss igjennom :]

PS: Jeg har kikket litt på matematikken i 2FY, og med 2- og 3MX kompetansen vi har nå, så tror jeg nok vi ligger godt ann på det området.

Edit:
I tillegg til realisten.com, så har man også fysikk.no som virker lovende. :]

Posted: 15/08-2008 13:32
by Wentworth
Her fikk jeg gode tips og råd! Utrolig lærerike hendvendelser bartleif. :)

Nå får jeg bare lese på hverdager og heller se på tv eller surfing på internett til helgene. Foresten la merke til at tv-tittingen ødelegger innsatsen i å lese en viss grad.

Skal sitte helt fram til læreren foran tavla så jeg får med meg alt,ikke alltid lett å få med seg alt,men bøkene er jo en viktig ressurs. 8-)

Posted: 15/08-2008 13:43
by MatteNoob
Wentworth wrote:Nå får jeg bare lese på hverdager og heller se på tv eller surfing på internett til helgene. Foresten la merke til at tv-tittingen ødelegger innsatsen i å lese en viss grad.

Skal sitte helt fram til læreren foran tavla så jeg får med meg alt,ikke alltid lett å få med seg alt,men bøkene er jo en viktig ressurs. 8-)
Hmmm, du får lage en funksjon for motivasjonen din, gitt ved en variabel av antall tv- og internett-timer, deretter kan du derivere funksjonen for å finne ekstremalverdiene. Finner du topp-punktet, så vet du jo hvor mye du kan "kose deg", før det går på bekostning av studiene.

Ja, du skal ikke kimse av bøkene, men en god lærer kan absolutt sette kronen på bløtekaka!

Posted: 15/08-2008 13:49
by Wentworth
I funksjonen min fant jeg ingen toppunkter,altså grafen vender den hule siden oppover, den har bare bunnpunkter og x-verdien til disse bunnpuktene under tv-tittingen ligger på forventet 7 år.Grafen har høy fart nedover til bunnpunktet der den er lik null. :)

Posted: 15/08-2008 14:03
by MatteNoob
Wentworth wrote:I funksjonen min fant jeg ingen toppunkter,altså grafen vender den hule siden oppover, den har bare bunnpunkter og x-verdien til disse bunnpuktene under tv-tittingen ligger på forventet 7 år.Grafen har høy fart nedover til bunnpunktet der den er lik null. :)
Jasså! Så denne grafen din har bare bunnpunkter, sier du? Hvordan går det ann? For at det skal eksistere flere bunnpunkter, så må der også være topp-punkter. Se bare på min motivasjonsgraf.

Image

Du ser den varierer periodisk om [symbol:tilnaermet] 3 til 100, etterhvert med tiden uttrykkt i timer... Det tragiske er, at ofte sover jeg i toppunktene, men det skal det bli en ordnings med!

Posted: 15/08-2008 14:11
by Wentworth
hehe,grafen min har funksjonen[tex]f(x)=x^2+4x+3[/tex] :)

Posted: 15/08-2008 14:13
by MatteNoob
Wentworth wrote:hehe,grafen min har funksjonen[tex]f(x)=x^2+4x+3[/tex] :)
Denne går jo mot uendelig allerede det første døgnet, så da kan du vel ikke klage på motivasjonen?

Posted: 15/08-2008 14:16
by Wentworth
Nettopp! Den går mot uendelig men et sted så vil den stoppe opp,hypnpotisk tenkt! Men så lenge den fortsetter så vi den deriverte gi meg tiden det tar for å komme gjennom det planlagte pensumet, og slår jeg tangenter som blir berørt på denne grafen vil det gi med stigningstallet som jeg bruker for å sette meg inn analytisk om hvor og hva som kan forbedres. :)