Page 1 of 1

Løsing av oppgave med likningssett

Posted: 20/08-2008 13:33
by morti
noen som greier å løse denne for meg?:
eli og espen har laget boller for å selge dem under et idrettstevne. de solgte bollene for kr 5 per stk. da fikk de 22 boller til overs. hvis de i stedet hadde solgt dem for 4.50 per stk. ville de fått solgt alle bollene og fått den samme inntekten. Hvor mange boller hadde de bakt?

Posted: 20/08-2008 13:47
by bartleif
Man kan f.eks kalle bollene for x og inntekten for y, da har du 2 likninger:

[tex]5x+y=22x\\4.5x+y=0[/tex]

Prøv igjen nå :)

Edit:Går ikke nå heller desverre, må fikse på den ene likningen. Prøver å finne ut av det.

Posted: 20/08-2008 13:47
by fish
Se hva du kan få ut av likningen

[tex]5(x-22)=4.50x[/tex]

Posted: 20/08-2008 13:54
by mepe
antall boller solgt til [tex]5kr = x[/tex]
antall boller total [tex]= y[/tex]

så er :

[tex]x \cdot 5 = y[/tex]

og

[tex](x + 22) \cdot 4,5 = y[/tex]

nu har vi 2 likninger med 2 ubekjendte så er det bare at løse likningerne:

[tex](x + 22) \cdot 4,5 = y[/tex]

[tex]4,5x + 99 = y[/tex]

[tex]4,5x + 99 = 5x[/tex]

[tex]x = 198[/tex]

da der blev bakt [tex]x+22[/tex] boller total
er det total antall bakte boller [tex]198 +22 = 220 stykker[/tex]

Posted: 20/08-2008 14:00
by morti
fish sin ga meg det samme svaret du kom fram til mepe er dette det riktige svaret?

Posted: 20/08-2008 14:03
by mepe
Ja det må det være, for hvis du tar kontroll på svaret så får du:
[tex]198 \cdot 5 = 990[/tex]
og
[tex](198+22) \cdot 4,5 = 990[/tex]

dvs samme salgssum for begge

Posted: 20/08-2008 14:07
by morti
mepe wrote:Ja det må det være, for hvis du tar kontroll på svaret så får du:
[tex]198 \cdot 5 = 990[/tex]
og
[tex](198+22) \cdot 4,5 = 990[/tex]

dvs samme salgssum for begge
ett spm hvor fikk du 5r fra i nest siste utregning?

Posted: 20/08-2008 14:12
by morti
hvordan blir det med denne oppgaven da:
om to år er kari dobbelt så gammel som per var for 3 år siden. kari er ti år eldre enn per. hvor gamle er de?

Posted: 20/08-2008 14:17
by zell
Kari = x, Per = y

[tex]x = 10+y[/tex]

[tex]x+2 = 2(y-3)[/tex]

Posted: 20/08-2008 14:20
by morti
zell wrote:Kari = x, Per = y

[tex]x = 10+y[/tex]

[tex]x+2 = 2(y-3)[/tex]
hvorfor bruker du r og x som er kari er jo ikke der....?

Posted: 20/08-2008 14:20
by mepe
morti wrote:
mepe wrote:Ja det må det være, for hvis du tar kontroll på svaret så får du:
[tex]198 \cdot 5 = 990[/tex]
og
[tex](198+22) \cdot 4,5 = 990[/tex]

dvs samme salgssum for begge
ett spm hvor fikk du 5r fra i nest siste utregning?
jeg satte antall solgte boller til 5kr = x, (det var min 1. likning)
og vi får opplyst at når der selges boller til 4,5kr selges der 22 boller mere enn til 5kr
så derfor 2. likning

og for at teste svaret mit stemmer setter jeg den x verdi jeg fannt (nemlig x=198 inn i de 2 likninger),
først
1. likning : [tex]x \cdot 5 = y[/tex]

[tex]198 \cdot 5 = 990[/tex]

2. likning:
([tex]x+22) \cdot 4,5 = y[/tex]

[tex](198+22) \cdot 4,5 = 990[/tex]

håper det hjalp! :)

Posted: 20/08-2008 16:43
by zell
morti wrote:
zell wrote:Kari = x, Per = y

[tex]x = 10+y[/tex]

[tex]x+2 = 2(y-3)[/tex]
hvorfor bruker du r og x som er kari er jo ikke der....?
Hva er det du snakker om?

Re: Løsing av oppgave med likningssett

Posted: 05/03-2015 21:09
by NehawKatt
Zell, du er ikke særlig smart, for lillesøster min kan svare og hun er bare 7 år. så det jeg tenker er at du burde gå ett trinnn omi igjenn i barnehagen, for du er jo helt skutt i hodet ditt.

Hilsen: Nehaw

Re: Løsing av oppgave med likningssett

Posted: 05/03-2015 21:10
by Zain Abbas GGyu
Wow, lillesøsteren din må være smart :) Min går i 7. klasse og kan ikke klokka (y)