Page 1 of 2
Løsing av oppgave med likningssett
Posted: 20/08-2008 14:41
by morti
hvordan blir det med denne oppgaven da:
om to år er kari dobbelt så gammel som per var for 3 år siden. kari er ti år eldre enn per. hvor gamle er de?
Posted: 20/08-2008 14:44
by mepe
men det var jo den Zell akkurart svarte deg på i den forrige tråd!!!!!!
Posted: 20/08-2008 14:58
by morti
skjønte ikke om det var to ligninger eller hva det var....
eller skjønte ikke hvordan jeg skulle løse den med både x og y i samme ligning xD
Posted: 20/08-2008 15:04
by 2357
Ligningssett.
x+2=2(y-3) og x=y+10
Posted: 20/08-2008 15:06
by morti
hvordan løses det ?
Posted: 20/08-2008 15:07
by 2357
Du setter inn y+10 for x og løser ligningen.
Posted: 20/08-2008 15:12
by mepe
morti wrote:skjønte ikke om det var to ligninger eller hva det var....
eller skjønte ikke hvordan jeg skulle løse den med både x og y i samme ligning xD
ok
Zell satte
Kari =x
Per =y
og ut fra de opplysninger satte han disse 2 likninger opp:
x+2 = 2(y-3)
da den siger at om 2år er Kari dobbelt så gammel som Per var for 3 år siden
Så satte Zell den neste likning opp
x = 10 +y
den siger at Kari er 10 år eldre enn Per
nu har du 2 likninger med 2 ubekjendte:
x+2 = 2(y-3)
x= 10+y
setter x=10+y, inn i den øverste og får:
10+y+2= 2(y-3)
y= 18
DVS at Per er 18 år
så setter du y=18
inn i f.eks den nederste likning og får at
x= 10+18
dvs. at Kari er 28 år.
Håper dette hjalp

Posted: 20/08-2008 15:14
by MatteNoob
2357 wrote:Ligningssett.
x+2=2(y-3) og x=y+10
Det du må tenke, morti, er at du har to ukjente. Disse representeres av variablene x og y. Når du leser en tekstoppgave der du får vite at det er to ukjente, bør det umiddelbart ule og blinke i varsellamper og alarmer.
Prøv å beskrive med ord hva hver av likningene til 2357 representerer, og hvilken variabel som er Per og hvilken som er Kari.
Posted: 20/08-2008 15:17
by morti
hvordan vet jeg hva jeg skal sette x som ?
Posted: 20/08-2008 15:19
by 2357
Du har enten en tekst eller to ligninger. I begge tilfeller bør du greie å få satt x=noe slik at du kan sette det inn i den andre ligningen.
Posted: 20/08-2008 15:24
by MatteNoob
[tex]\begin{matrix}{l|c|r} x+2=2(y-3) & \; & x=y+10 \\ (y+10)+2 = 2y-6 & \leftarrow & x=y+10 \\ y=18 &\rightarrow & x = 18+10 \\ && x=28\end{matrix}[/tex]
Kanskje mer oversiktlig slik?
Posted: 20/08-2008 15:25
by mepe
morti wrote:hvordan vet jeg hva jeg skal sette x som ?
Det er et godt spørgsmål, men det er noet med at lese - og se hvad det er de spørg etter. - og se hvad som er de variable - Så kommer det med trening ..
I den siste var det jo alder. derfor er det naturlig at du setter Karis alder som x og Pers alder som y ... eller omvendt! ...
- vet ikke om det var et godt svar dette!!! - er der evt. noen der har en bedre forklaring!!
Posted: 20/08-2008 15:28
by MatteNoob
morti wrote:hvordan vet jeg hva jeg skal sette x som ?
Du vil alltid ha den ene variabelen alene på høyresiden, slik at du kan bruke det for å substituere (bytte ut) i den andre likningen.
Når [tex]x=10[/tex], så betyr det jo at x
er 10. Dermed kan du i feks
[tex]y=10+5x[/tex]
Sette inn
[tex]y=10+5 \cdot 10 = 10+50 = 60[/tex]
Posted: 20/08-2008 15:30
by MatteNoob
Her ble det mange kokker om benet, jeg trekker meg tilbake, hehehehe.

Posted: 20/08-2008 15:32
by 2357
Kamp om å hjelpe er i det minste bare positivt.