Page 1 of 1
2\3 * (x/4+9/2)
Posted: 27/08-2008 19:59
by Morti2k
Sliter med en matteoppgave som sikkert er latterlig enkel..
2\3 * (x/4+9/2)
Posted: 27/08-2008 20:01
by Charlatan
Hva er oppgaven?
Posted: 27/08-2008 20:06
by Morti2k
Er kanskje lettere måter å gjøre dette på, men:
http://stripa.no/upload/Public/problem.JPG
Posted: 27/08-2008 20:10
by MatteNoob
Hei, Morti2k :]
[tex]\frac 23 \cdot \left(\frac x4 + \frac 92\right)[/tex]
Før vi angriper den, kan du løse ut:
[tex]a(b+c) [/tex]?
Posted: 27/08-2008 20:17
by Morti2k
MatteNoob wrote:Hei, Morti2k :]
[tex]\frac 23 \cdot \left(\frac x4 + \frac 92\right)[/tex]
Før vi angriper den, kan du løse ut:
[tex]a(b+c) [/tex]?
Skjønner hva du mener med a(b+c), men er alikevel ikke helt med her. Kanskje det er på tide med en pause her hehe

Posted: 27/08-2008 20:20
by MatteNoob
Ta deg en pause etter du har løst oppgaven
[tex]a\cdot(b+c) = a\cdot b + a\cdot c[/tex]
Klarer du nå:
[tex]k(3+a)[/tex]
Posted: 27/08-2008 20:24
by Morti2k
Åå, ja da skjønte jeg hva du mente.. *flau*
k(3+a) = k*3 + k*a vel?
Posted: 27/08-2008 20:27
by MatteNoob
Det er riktig.
Vet du hva
[tex]\frac 53 \, \cdot \, 14 = \text{?}[/tex]
Hvis du vet det, så kan du også klare:
[tex]\frac{x}{2} \, \cdot \, \frac{1}{y} = \text{?}[/tex]
Posted: 27/08-2008 20:33
by Morti2k
Det første er 70 tredjedeler, den er grei
Må innrømme jeg blir usikker på den under.. blir det x1 brøkstrek 2y?
Posted: 27/08-2008 20:40
by MatteNoob
Ja!
Blås i om det står x, y eller en annen bokstav, de oppfører seg nesten akkurat som tall.
Hva blir den da?
Posted: 27/08-2008 20:47
by Morti2k
Jeg skal plusse sammen parantesen først ikkesant?
Da står jeg igjen med 2 tredjedeler * 18x fjerdedeler..
er litt ute å kjøre tror jeg..
- Stikker ut en tur, men skal knekke denne, ellers får jeg ikke sove i natt. Har løst slike oppgaver i hele dag, men denne her får jeg bare ikke til.
Takker for hjelpa inntil videre, er imponert over svartiden på forumet her!
Posted: 27/08-2008 21:12
by 2357
Morti2k wrote:Jeg skal plusse sammen parantesen først ikkesant?
Unødvendig.
Morti2k wrote:Da står jeg igjen med 2 tredjedeler * 18x fjerdedeler..
er litt ute å kjøre tror jeg..
Mener du da [tex]\frac{2}{3}*\frac{18x}{4}[/tex], eventuelt forkortet til 3x? I såfall har vi ganske ulike svar.
Posted: 27/08-2008 23:17
by Morti2k
jeg skjønte den!! Takk for hjelpa, lærer mer når dere er litt "sparsomme" på opplysningene
Svar: x over 6 + 3 ?
Posted: 28/08-2008 10:10
by 96xy
Kvifor skreiv jarle; "Hva er oppgaven" ?

Posted: 28/08-2008 13:21
by daofeishi
Fordi første post ikke inneholder et spørsmål. En "oppgave" inneholder ikke bare et matematisk uttrykk, den innholder også en beskrivelse av hva du ønsker å bruke det til.
"[tex](x-2)(x^2-3x+2)[/tex]" er ikke en oppgave
"Faktoriser [tex](x-2)(x^2-3x+2)[/tex]" er en oppgave
"Finn røttene til [tex](x-2)(x^2-3x+2)[/tex]" er en oppgave
"Finn maksima og minima til funksjonen [tex]f(x) =(x-2)(x^2-3x+2)[/tex]" er en oppgave
Enhver fullstendig setning trenger et verb - enhver fullstendig oppgave likeså.
Velkommen til forumet, morti2k! Håper forumet kan tjene som en god ressurs for deg. Bare husk for fremtiden å skrive en fullstendig beskrivelse av det du lurer på
