Page 1 of 2

brøk

Posted: 31/08-2008 21:39
by Zlatan
3/4 + 2 - 3/2


(1/2 - 1/3)*(5/2 - 4/2)


1/4(x - 1/3)

Har aldri vært bort i sånne oppgaver, kan noen forklare meg hvordan man regner sånne stykker? takk

Posted: 31/08-2008 21:43
by MatteNoob
Vet du hvordan du finner fellesnevner?

Edit:
Det var kanskje et dumt spørsmål...

[tex]\frac{1}{5} - 6 + \frac{1}{20}[/tex]

I regnestykket ovenfor, ser vi at den høyeste nevneren (tallet under brøkstreken) er 20.

Vi vet også at 20 er delelig med 5. Derfor er 20 fellesnevneren.

Vi utvider alle leddene i regnestykket, slik at vi får
[tex]\left(\underbrace{\frac 15 \cdot \frac 44}_{\text{a}}\right) - \left(6\cdot \frac{20}{20}\right) + \frac{1}{20}[/tex]

Kan du tenke deg hvorfor vi bare ganger med [tex]\frac 44[/tex] i [tex]a[/tex]?

Uansett, vi kan nå sette alt på felles brøkstrek:

[tex]\frac{(1\cdot 4) - (6\cdot 20) + 1}{20}[/tex]

Trekker sammen alt i telleren
[tex]\frac{4-120+1}{20} = -\frac{117}{20}[/tex]

Posted: 31/08-2008 22:16
by Zlatan
Ja, du ganger med 4, fordi fellesnevner er jo 20, og 5*4=20, da må du gange telleren også!

men det jeg ikke skjønte helt, var hva du gjorde med 6.

Posted: 31/08-2008 22:18
by mathme
Zlatan wrote:Ja, du ganger med 4, fordi fellesnevner er jo 20, og 5*4=20, da må du gange telleren også!

men det jeg ikke skjønte helt, var hva du gjorde med 6.
Jeg skjønner heller ikke hvorfor du ganger 6 og ikke trekker den fra den første brøkken !! :roll:

Posted: 31/08-2008 22:19
by MatteNoob
Enig i at [tex]\frac{20}{20}[/tex] er det samme som 1?

Du vet også at [tex]6 \cdot 1 = 6[/tex]

Skjønner? :)

Posted: 31/08-2008 22:20
by MatteNoob
Jeg gjorde det slik fordi jeg synes det var det mest pedagogiske og ta ledd for ledd, men jeg kunne selvsagt trukket 6 fra den første brøken :)

Posted: 31/08-2008 22:21
by Zlatan
ok, på den oppgaven, blir fellesnevner 4.

Vi ganger med 1 på 3/4

2 blir ikke ganget med noe

vi ganger med 2 på 3/2

da bli fellesnevner 4

3+2-6
______
4

som da blir -1/4 ..men på fasiten står det 5/4

Posted: 31/08-2008 22:23
by mathme
MatteNoob wrote:Enig i at [tex]\frac{20}{20}[/tex] er det samme som 1?

Du vet også at [tex]6 \cdot 1 = 6[/tex]

Skjønner? :)
JAA selvfølgelig :P

Posted: 31/08-2008 22:24
by Vektormannen
Du er vel enig i at [tex]2 = 2 \cdot 1 = 2 \cdot \frac 4 4[/tex]? Ellers har du tenkt riktig.

Edit: svarer til Zlatan ..

Re: brøk

Posted: 31/08-2008 22:29
by Thales
Trodde man lært slik i barnetrinnet men..

[tex]\frac{3}{4}+\frac{2}{1}-\frac{3}{2}[/tex]=

[tex]\frac{3}4 + \frac{8}4 - \frac{6}4[/tex]=

[tex]\frac{3+8-6}4[/tex]=

[tex]\frac{5}4[/tex]

Posted: 31/08-2008 22:30
by Zlatan
så da betyr det at alle ledd må få i seg en brøk.

en liten spm. Hvordan kan jeg tegne de tallene som dere skriver?

Re: brøk

Posted: 31/08-2008 22:31
by Zlatan
Thales wrote:
Zlatan wrote:3/4 + 2 - 3/2


(1/2 - 1/3)*(5/2 - 4/2)


1/4(x - 1/3)

Har aldri vært bort i sånne oppgaver, kan noen forklare meg hvordan man regner sånne stykker? takk
Trodde man lært slik i barnetrinnet men..



ja, det tror jeg også. Men jeg har aldri lært det der før!

Posted: 31/08-2008 22:32
by Thales
unskyld, feil med tex tingen :oops:

Posted: 31/08-2008 22:33
by Zlatan
hvordan er det du skriver de tallene sånn?

Posted: 31/08-2008 22:35
by Thales
zlatan can du editere den siste meldingen hvor du sitere meg, og fjerne sistatet? det ser skikelig stygt ut. feilen er nå rettet^^ :oops: