Page 1 of 2
kvadratroten av...
Posted: 01/09-2008 19:24
by RKT
Hei, jeg trenger hjelp med en oppgave her, det er kvadratrøtter og sånt.
Oppgave: Løs oppgavene uten bruk av noen hjelpemidler.
a) kvadratroten av 8 - kvadratroten av 2 - kvadratroten av 2
(--> oppgaven er kvadratroten av 8, minus kvadratroten av 2, minus kvadratroten av 2.).
Jeg lurer på hvilken metode jeg skal bruke for å løse denne uten kalkulator.
Hadde vært fint med forklaringer og hjelp.
Takker=)
Posted: 01/09-2008 19:26
by MatteNoob
[tex]\sqrt 8 - 2\sqrt 2 \\ \, \\ \sqrt{4\cdot 2} - 2\sqrt 2 \\ \, \\ 2\sqrt 2 - 2\sqrt 2 = 0[/tex]
Kunne også skrevet:
[tex]\sqrt 8 - \sqrt{2^2 \cdot 2} \\ \, \\ \sqrt 8 - \sqrt 8 \\ \, \\ 0[/tex]
Posted: 01/09-2008 19:26
by Vektormannen
Hint: [tex]\sqrt{8} = \sqrt{2 \cdot 4} = \sqrt{2} \cdot \sqrt{4}[/tex].
Edit: for sent :p
Posted: 01/09-2008 19:31
by RKT
mattenoob, oppgaven er ikke skrevet slik du skriver her...
Posted: 01/09-2008 19:32
by MatteNoob
Du kan se slik på det:
[tex]a\sqrt{b} = \sqrt{a^2} \cdot \sqrt{b} = \sqrt{a^2 \cdot b}[/tex]
Og selvsagt motsatt vei, hvis
[tex]a^2 \cdot b = c[/tex]
Så er
[tex]\sqrt c = a\sqrt{b}[/tex]
Skriv denne med så lite tall inni roten som overhodet mulig. Altså på formen [tex]a\sqrt{b}[/tex]
[tex]\sqrt{162}[/tex]
Posted: 01/09-2008 19:33
by MatteNoob
RKT wrote:mattenoob, oppgaven er ikke skrevet slik du skriver her...
Hvordan er den skrevet?
Bruk parenteser for å vise hva som er inni kvadratroten og hva som er utenfor.
EDIT:
Jeg tror du misforstår:
[tex]\sqrt 2 + \sqrt 2 = 2\sqrt 2[/tex]
Posted: 01/09-2008 19:33
by Vektormannen
RKT wrote:mattenoob, oppgaven er ikke skrevet slik du skriver her...
[tex]-\sqrt 2 - \sqrt 2 = -2\sqrt 2[/tex] hvis det er det du reagerer på.
Posted: 01/09-2008 19:35
by RKT
aha..det er slik ja vektormannen.
betyr det det samme da? to måter å skrive det samme på??
Posted: 01/09-2008 19:39
by Vektormannen
[tex]-\sqrt 2 - \sqrt 2 = (-\sqrt 2) + (-\sqrt 2) = 2 \cdot (-\sqrt 2)[/tex]
Er du med på den? a + a er jo 2a, og det er akkurat det samme her, bare at a er lik [tex]-\sqrt 2[/tex].
Posted: 01/09-2008 19:40
by MatteNoob
Yes, Sir. Det er korrekt.
Kan du ikke prøve deg på oppgaven jeg ga deg ovenfor da?
For å sikre at du gjør riktig, så kan du jo plotte på kalkulatoren for å se om du får samme svar.
Feks:
[tex]\sqrt{3\cdot 3\cdot 5\cdot 5} = \sqrt{9\cdot 25} = \sqrt{225}[/tex]
Dette er:
[tex]\sqrt{3\cdot 3 \cdot 5\cdot 5} = \sqrt{3^2 \cdot 5^2} = \sqrt{3^2} \cdot \sqrt{5^2} = 3\cdot 5 = 15[/tex]
Posted: 01/09-2008 19:42
by RKT
nei, egentlig ikke. =P
Hvorfor skriver du sånn parentes for -kvadratroten av 2? og hvorfor blir det pluss mellom de to parentesene? ...det er jo minus mellom de to?
Det er så dårlig med regler og eksempler i matteboka mi.. så det er litt vanskelig å skjønne..

Posted: 01/09-2008 19:44
by RKT
Jeg tror jeg må spørre læreren min litt om dette..

det er veldig nytt stoff og vi har ikke gjennomgått det ennå. Så får jeg prøve meg på oppgaven din mattenoob, når jeg kommer meg litt mer inn i dette...
Posted: 01/09-2008 19:47
by moth
Hvis du setter [tex]\sqrt{2}=x[/tex] så skjønner du det sikkert.
Då blir det -x-x som du jo vet er -2x. Så kan du bare sette inn igjen roten av 2 for x.
Posted: 01/09-2008 19:47
by MatteNoob
Kan du faktorisere?
Hvis ikke, lær deg det prinsippet på enkle tall. Feks:
[tex]36 = 6\cdot 6 = 2\cdot 3 \cdot 2 \cdot 3 = 2^2 \cdot 3^2 = 4 \cdot 9 = 36[/tex]
Posted: 01/09-2008 19:51
by RKT
Joa..sånn faktorisering forstår jeg mattenoob..^^