Page 1 of 1
Andregradslikninger, 10.klasse
Posted: 13/10-2008 17:47
by Bertelina
17/x = 2x - 15/x
/ er brøkstrek. Hvordan gjør jeg det der..
Posted: 13/10-2008 17:52
by mathme
[tex]\frac{17}{x} = 2x - \frac{15}{x}[/tex]
[tex]17 = 2x \cdot x -15[/tex]
[tex]2x^2-32 = 0[/tex]
[tex]2(x^2-16) = 0[/tex]
[tex]x= 4\ \vee \ x=-4[/tex]
Posted: 13/10-2008 18:00
by Bertelina
Jeg fikk hjelp til slutt, men gjorde det på en annen måte, fatta ikke det der i det hele tatt... Men siden jeg fikk det samme svaret som du er det vel rett.
Takk

Posted: 13/10-2008 18:01
by mathme
Bertelina wrote:Jeg fikk hjelp til slutt, men gjorde det på en annen måte, fatta ikke det der i det hele tatt... Men siden jeg fikk det samme svaret som du er det vel rett.
Takk

Bare hyggelig, jeg ganga med x overallt for å fjerne x. Det er den mest vanlige operasjonen.
Posted: 13/10-2008 18:07
by Bertelina
Åja. Så du tok de tinga (aner ikke hva det heter jeg) som var felles og satte utafor en parentes... Men hvordan klarte du å gå fra :
2(x*2-16)=0
til x= 4 eller x= -4??
Hva gjorde du der?

Posted: 13/10-2008 18:13
by Vektormannen
Du er ikke nødt til å gjøre det slik mathme gjør, du kan også flytte over -32 og dele på 2. Da står du igjen med [tex]x^2 = 16[/tex] som har løsningene 4 og -4.
Posted: 13/10-2008 18:26
by mathme
Bertelina wrote:Åja. Så du tok de tinga (aner ikke hva det heter jeg) som var felles og satte utafor en parentes... Men hvordan klarte du å gå fra :
2(x*2-16)=0
til x= 4 eller x= -4??
Hva gjorde du der?

Her brukte jeg huet. Hva opphøyd i to kan gi 16 ? Jo, 4 eller -4.
Men Vektormennen har en lettere metode som passer for din trinn.
Dele på to og ta rota av 16 gir nøyaktig samme løsning!
Posted: 13/10-2008 18:33
by Bertelina
Okey, takktakk
Hvis man har en likning der det både er x*2, bare vanlig x og tall, hva skal stå på hvilken side av brøkstreken?

Eller hvem skal være "sammen" liksom? x*2 og x, eller tall og x?
Eller har det ingenting å si?

Posted: 13/10-2008 18:36
by Gommle
Husk at hvis du har et uttrykk som er lik 0, kan du fjerne alle faktorene som ikke inneholder x. Det er en ligning, og vi kan dele på det vi vil. Uansett hva man deler på 0 blir jo 0 (bortsett fra 0, for kverulantene), så vi kan gjøre som dette:
(x+5)(97^3) = 0
x + 5 = 0
Det er viktig å kunne de små snarveiene for å spare tid, men enda viktigere å forstå hva som skjer.
Posted: 13/10-2008 18:41
by Bertelina
Gommle wrote:Husk at hvis du har et uttrykk som er lik 0, kan du fjerne alle faktorene som ikke inneholder x. Det er en ligning, og vi kan dele på det vi vil. Uansett hva man deler på 0 blir jo 0 (bortsett fra 0, for kverulantene), så vi kan gjøre som dette:
(x+5)(97^3) = 0
x + 5 = 0
Det er viktig å kunne de små snarveiene for å spare tid, men enda viktigere å forstå hva som skjer.
oh waw, det ga ganske mye mening jo

Takk for tipset

Posted: 13/10-2008 18:48
by Bertelina
Uhm ....
- 2x*2 = -2x - 6 ??

Posted: 13/10-2008 18:57
by Gommle
Tegnet for opphøyd er ^, ikke *. (I enkelte programmeringsspråk brukes **)
På denne ligningen ser jeg egentlig ikke noen enkel måte utenom å bruke abc-formelen.
Rearranger alle tallene slik at du får 0 på høyre side, og bruk denne formelen:
Tallene du skal putte inni får du av ax^2 + bx + c = 0
-2x^2 = -2x - 6
-2x^2 + 2x + 6 = 0
Vi ser at hele formelen er delelig på 2, som gjør alt litt lettere:
-x^2 + x + 3 = 0
Nå blir a=-1, b =1 og c=3.
Løs formelen og du får to svar.
Edit: rettet. igjen

Posted: 13/10-2008 19:16
by 2357
a=-1
Posted: 13/10-2008 19:19
by Gommle
Du har helt rett. Damn jeg slurver i dag
/me goes to bed
Posted: 14/10-2008 22:38
by Thales
Bertelina wrote:Uhm ....
- 2x*2 = -2x - 6 ??

Vis du går i 10. så vil du lære om det neste år på 1. videregående
