Beklager, men var ikke online i går, så jeg kan ta det nå.
Oppgave a):
Realist1 wrote:For å være sikker, det er 1/3 av sekskanten som er skravert, ikke sant?
Med fare for å være halvblind, er det ikke 3 av 6 trekanter i sekskanten som er skravert? Dermed blir det jo 3/6 = 1/2 av sekskanten som er skravert, ikke sant?
Resten av innlegget var skrevet meget forståelig, men det er en ting jeg stusser på (kan vel først nevne at jeg fikk riktig på denne oppgaven (fikk den utlevert idag)):
Jeg antok, uten noen helst form for tenking, at trekantene var 30-60-90 grader. Høyden fant jeg på samme måte som deg; 2,6 m (blir vel ikke "i andre" her?) Men siden det bare var en trekants høyde, ganget jeg med grunnlinjen for å finne arealet for én trekant; 2,6 m * 1,5 m = 3,9 m^2.
Tre trekanters areal ble dermed 11,7 m^2, og hele figuren minus tre skraverte trekanter ble som følgende (da jeg fant arealet av hele figuren, brukte jeg 3,14 i stedet for pi, og fikk dermed svaret 28,26, i motsetning til deg, som fikk 28,27)
28,26 m^2 - 11,7 m^2 =
16,56 m^2
Da jeg løste den under prøven, antok jeg at det var et skudd i blinde, og ble overrasket over at jeg fikk full score her. Synes du læreren har vært litt vel snill med meg her?
-
Så over på oppgave b):
Ser du har gjort et svært nummer ut av oppgaven, og jeg tviler på at det var lagt opp slik at vi (tiende) også skulle løse den slik.

Men takker likevel for måten du løste den på. Fikk selv ikke overraskende feil på denne oppgaven, da jeg surret og surret og brukte formelen for sylinder + formelen for kjegle, uten noen mening. Kom frem til et fullstendig galt svar. Fasiten sto ikke skrevet på arket, og vi fikk den heller ikke utlevert, men tviler på at det er umulig å oppdrive den i løpet av et par dager. Tviler dog heller ikke på at svaret ditt var galt, men må være en lettere måte å gjøre det på. Men takk likevel!