Page 1 of 2
Grafer og funksjoner
Posted: 23/01-2009 15:00
by prasa93
Hei, jeg sitter fast på en oppgave og håper at noen vil hjelpe meg, eller i hvertfall føre meg på riktig vei. Har egentlig ikke mye anelse, men på a) kan det vel tenkes at man skal lage et stolpediagram med to verdier på en stolpe? På b) og c) har ikke den ringeste anelse.
Takknemmelig for hjelp!

Posted: 23/01-2009 15:02
by Realist1
Bare klistrer den opp, så skal jeg se på oppgaven nå.
Edit: Oj, det ble lite.
Posted: 23/01-2009 15:05
by Realist1
Jeg ville laget et slags koordinatsystem. Bortover x-aksen har du hva vekta viser og oppover y-aksen har du hva han egentlig veier. Ga det noe mening?
Så merker du av punktene og trekker en linje gjennom dem
Posted: 23/01-2009 15:22
by prasa93
Tror jeg skjønner. Skal prøve på det og gi tilbakemelding på om jeg fikk det til senere. Takk for hjelpen.
Posted: 23/01-2009 17:38
by prasa93
Prøvde meg på et koordinatssystem, og det ser tilsynelatende riktig ut. Merket av punktene (5,3), (15,15), (30,32), (45,49) og (55,63) Trakk deretter en linje gjennom punktene.
Hva nå, liksom? Har ikke peiling på hvordan jeg skal bevege meg videre.
Posted: 23/01-2009 18:03
by Vektormannen
Du skal finne en ligning for linja på formen y = ax + b. b finner du lett ved å se hvor linja skjærer y-aksen. a finner du ved å velge deg ut et punkt på linja og et annet punkt et stykke ovenfor (eller nedenfor). Avstanden mellom punktene langs y-aksen delt på avstanden mellom dem langs x-aksen er stigningstallet a.
Posted: 23/01-2009 18:42
by prasa93
Beklager, men skjønte ikke så mye av det. Linja skal altså være rett? Jeg får den rett helt fram til punktet (45,49), men når jeg skal opp til (55,63), stiger den høyere. Drar jeg linja nedover får jeg at den krysser y-aksen i (0,-3); var det slik du mente? Hvordan jeg skulle finne a forstod jeg heller ikke så mye av.
Usj, dette kapittelet er ikke min sterke side.

Posted: 24/01-2009 13:48
by prasa93
Bumper denne i håp om at noen kan komme med en litt mer detaljert forklaring.

Posted: 24/01-2009 14:08
by Vektormannen
En linje er alltid rett! Du skal vel tegne inn den linja som passer best med punktene, altså en linje som går slik at det er omtrent like stor avstand fra alle punktene og ned til linja.
For å finne a markerer du deg to punkt på linja (altså to punkt på selve linja, ikke datapunktene), og finner avstanden mellom dem langs x-aksen og avstanden mellom dem langs y-aksen (høyden). a er da gitt ved [tex]a = \frac{\text{avstand langs y}}{\text{avstand langs x}}[/tex]
Står det forresten ingenting om dette i boka di? Du kan uansett lese om linjer
her.
Posted: 24/01-2009 15:28
by prasa93
Nei, men tallene her var så vanskelige. Har funnet ut at "b" krysser andreaksen i (0,-3), og dermed har vi "b" i den lineære funksjonen:
y = ax - 3
Men prøver jeg å sette inn tilfeldige tall for a, ser det ikke ut som om noen passer. Om noen kan løse den, og se om den faktisk har en fornuftig løsning, ville det ha vært til stor hjelp.
Posted: 24/01-2009 23:56
by guesswho
Det denne oppgaven handler om, er linear reggresjon, som på godt norsk betyr å finne en linje som er tilnærmet lik punktene. Men det er VG 1 pensum.Hvor fikk du den oppgaven?
Posted: 25/01-2009 00:59
by prasa93
I Mega 10B.
Kan du løse den for meg slik at jeg får et innblikk i lineær reggresjon?
Posted: 25/01-2009 01:46
by Gommle
På dette nivået tegner man bare opp prikkene grafisk og lager en rett linje som er nærmest mulig alle punktene.
Posted: 25/01-2009 01:59
by meCarnival
"Finn formelen..." står det i oppgave b...
Posted: 27/01-2009 17:14
by prasa93
Hehe, man skal ikke gi seg når det kommer til mattestykker man ikke får til. Etter mengder med hardkjør og tenking kom jeg frem til svaret y = 1,2x - 3, som ser ut til å passe fortreffelig. Men lurer på hva man egentlig skal gjøre på deloppgave c)? Jeg tenkte slik:
Setter inn 65 og 75 for y, slik at x ble 56,66667 og 65. Differansen ble ~8,3 kg, som stemmer med fasiten. Er det slik dere ville ha løst den? Siden den svaret jeg kom frem til samsvarer med fasitens svar, regner jeg med at den stemmer, men den har ikke fremgangsmåten.