Page 1 of 1
Sannsynlighet
Posted: 24/01-2009 10:44
by Ugla
Oppgave :
I en klasse er det 25 elever. Av dem har 10 elever rettslære og 12 elever samfunnsfag.
Fire av elevene har både rettslære og samfunnsfag.
En elev trekkes tilfeldig.
a) Finn P (eleven har rettslære). Den har jeg fått til ved bionomisk tilnærming = 16 %
b) Finn P ( eleven har samfunnsfag ) Denne får jeg ikke til. fasit = 72%
Kan noen hjelpe?
Posted: 24/01-2009 12:18
by Realist1
Kan ikke forstå at det skal bli 72%. Det er 12 av 25 som har samfunnsfag, så så lenge de bare spør etter hva sannsynligheten er for at en tilfeldig valgt elev har samfunnsfag, så forstår jeg ikke hvordan det kan bli 72%.
Posted: 24/01-2009 12:25
by meCarnival
Heller ikke 10/25 = 0,16?
Det går jo ut på akkurat det samme som b...
Tror det er noe som mangler og/eller skrevet feil...
EDIT: Dette er jo gunstige/mulige anyway?
Posted: 24/01-2009 12:34
by Andreas345
Har ikke regnet på oppgaven, men tok du i betraktning at
"Fire av elevene har både rettslære og samfunnsfag" ?
Posted: 24/01-2009 12:41
by meCarnival
Men de elevene inngår jo i de elevene som har rettlære og samf.
At 6 elever har kun rettlære, men 4 av de av har begge?
Uansett så blir det ikke 72%?
Posted: 24/01-2009 15:25
by mrcreosote
Virker som det er litt blanding av oppgavetekst og utregninger; 16% har begge deler og 72% har minst 1 av delene.
Posted: 24/01-2009 17:32
by Ugla
Vi tenker nok litt for vanskelig alle man. For når jeg tenkte venndiagram og trakk fra de 4 som har begge deler får jeg 16% og 72% som fasit viser.
Takk for engasjement.
Posted: 24/01-2009 18:00
by Realist1
Ugla wrote:Vi tenker nok litt for vanskelig alle man. For når jeg tenkte venndiagram og trakk fra de 4 som har begge deler får jeg 16% og 72% som fasit viser.
Takk for engasjement.
Du har nok skrevet litt feil, skjønner du.
72% av 25 er 18, altså antall elever som har minst ett av fagene, som mcreosote sier.
16% av 25 er 4. Det eneste i denne oppgaven som kan ha noe med 4 å gjøre, er hvor mange elever som har begge fagene.
Noe av det viktigste i matematikkfaget er å kunne formulere problemstillinger og forstå oppgavetekster - snarere enn å tolke det på sin egen måte og finne gale løsningsmetoder for å tilfredsstille fasit. Slik når du aldri langt, så jeg ville begynt å studere dette her litt om jeg var deg.
Posted: 24/01-2009 22:53
by Ugla
Jeg ser også at svarene passer for hendelsene snitt og union - så jeg har ikke slukt fasit svaret rått. Det er mulig jeg ikke kommer langt, men vi får nå håpe et lite stykke på vei ihvertfall da realist1.