Page 1 of 2

Årsprøve - Monotoniegenskaper

Posted: 02/05-2009 15:17
by kimjonas
Fikk igjen årsprøven i 1T, da jeg ble litt uenig med matematikklæreren min.

Del1: Uten hjelpemidler

2b) Gitt funksjonen [tex]F(x) = -2x^{3}+6x-4[/tex]
1) Finn [tex]F'(x)[/tex]
2) Finn ved regning eventuelle toppunkter, bunnpunkter og monotoniegenskapene for grafen til F.


Oppgave 1 gikk greit, men da jeg kommer til oppgave 2 skjer dette:

Image

Hvorfor skriver læreren min at jeg må vise monotoniegenskapene ved hjelp av fortegnslinje når jeg kan se ut i fra ekstremalpunktene når grafen stiger og synker? I mine øyne synes jeg at oppgaven var helt greit besvart, for jeg har vel regnet ut de svarene jeg har fått(?), og man behøver vel heller ikke å faktorisere for å greie denne oppgaven..

Hva er deres mening om besvarelsen min på oppgave 2b? Jeg fikk 2/4 poeng!

Posted: 02/05-2009 16:02
by Realist1
Fordi oppgaven ikke nevner et ord om fortegnslinje er jeg enig med deg.

Posted: 02/05-2009 16:06
by Gustav
I overkant strengt å gi deg så mye trekk, ja. Jeg ville nok gitt minst 3/4 poeng. Muligens full score.

Posted: 02/05-2009 16:19
by kimjonas
Takk for innspill. Skal prøve å få pratet med en annen lærer ang. denne oppgaven.

Posted: 02/05-2009 17:02
by Markonan
Du viser riktige monotoniegenskaper, men du viser ikke hvordan du finner dem. Selv om det er helt innlysende, så er det slik i matematikken at man faktisk må vise hvordan man kommer frem til noe.

Det er vanlig praksis i matematikk å gi null poeng om man gir riktig svar uten begrunnelse/utregning. Jeg er desverre enig med mattelæreren din.

Posted: 02/05-2009 17:17
by kimjonas
hmm.. greit nok. Men jeg viser da på en måte hvordan jeg kom frem til det(?) siden at koordinatene og punkter er skrevet opp på den linja? ... men det er vel kanskje ikke godt nok da?

Posted: 02/05-2009 23:48
by Markonan
Slik du har svart på oppgaven, så trekker du den informasjonen ut fra løse luften. Sånt er ikke så populært i matematikk. ;)

Men du kan snakke med læreren din. Du kan argumentere for ved å si at du faktisk har forstått pensumet og tok deg noen friheter siden det ikke spesifikt stod at man skulle bruke fortegnsskjema.

Det er jo ganske innlysende hvilke funksjonsverdier man får når man setter inn verdier i funksjonen, og siden det er en tredjegradsfunksjon så snur den 3 ganger etc.

Posted: 03/05-2009 00:28
by espen180
Det er jo faktisk en del av læreplanen at du skal vise at du kan utlede løsningene dine, eller hva? Da er det ikke så attraktivt å si "Jeg ser at det skal bli sånn."

Posted: 03/05-2009 11:19
by kimjonas
Ja, skjønner.. På planen vi fikk av læreren står disse kompetansemålene til kapittelet:

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

• gjøre rede for definisjonen av den deriverte
• bruke definisjonen av den deriverte til å utlede en derivasjonsregel for polynomfunksjoner
• anvende derivasjon til funksjonsdrøfting


Bruker vel egentlig ikke derivasjon til å finne monotoniegenskapene, men ja.. er vel jeg som har gravd min egen grav.

Posted: 03/05-2009 11:35
by meCarnival
kimjonas wrote:Bruker vel egentlig ikke derivasjon til å finne monotoniegenskapene
Det er vel nettopp dette man gjør...?

Posted: 03/05-2009 11:37
by Markonan
Tror det står en usynlig 'Jeg' på starten av den setningen. :)

Posted: 03/05-2009 11:37
by kimjonas
gjør man? Faktorise - tegne fortegnslinje .. jo, kanskje

Posted: 03/05-2009 12:06
by kimjonas
Greit.. jeg legger meg flat :p

En annet spørsmål. Er det den kunnskapen man sitter igjen med etter et år som er tellende på vitnemålet? f.eks. resultatet på en årsprøve?

Posted: 03/05-2009 12:50
by meCarnival
Faktoriserer og setter lik null så har du jo nullpunkter og du trenger ikke fortegnskjema da.. Fortegnskjema brukes jo kun til se stigende eller synkende "fakter" på grafen... Vendepunkt så dobbeltderiverer du...

Posted: 03/05-2009 14:33
by Realist1
kimjonas wrote:En annet spørsmål. Er det den kunnskapen man sitter igjen med etter et år som er tellende på vitnemålet? f.eks. resultatet på en årsprøve?
Ja. Om du så får bare toere på prøvene, så skal du ha en karakter som står i stil med det du faktisk kan ved årets slutt. Læreren skal vurdere hva han mener du kan i juni, og ikke hva du har fått ved tidligere prøver. Han/hun kan selvfølgelig gjøre som min geografilærer gjorde, og si at jeg viste hva jeg kunne om kapittel 1 i september, kapittel 2 i oktober, osv, og siden vi ikke hadde noen prøver om kapittel 1 og 2 osv senere i året, så står de fremdeles tellende og viser det jeg sannsynligvis kan fremdeles. Gir det mening?

Altså: siden vi hadde om f.eks. isbreer og vulkaner på høsten, og ikke i det hele tatt om våren, så skal den karakteren jeg fikk til høsten telle mye inn på karakteren til sommeren, fordi jeg ikke har hatt sjansen til å vise frem kunnskapene mine i de omtalte kapitlene etter det.

Men da har jeg hørt at du faktisk kan kreve å få en anledning til å vise deg hva du kan. Enten at læreren spør deg ut om hva som helst fra hele pensum, eller at du kan be om en altomfattende prøve, så hele kunnskapsbanken din blir satt på prøve. Jeg har ikke noen kilder på dette, men det klarer du kanskje å lete frem selv? :)

Har reddet meg et par ganger på denne nye reformen, altså. Blant annet i geografi på ungdomsskolen fikk jeg mange firere fordi jeg gjorde dårlige prøver, men læreren visste at jeg var flink, og gav meg 5 på vitnemålet. Også nå i Matte X i VG2, fikk jeg en 4+ og en 5 på to prøver på høsten, men fikk likevel 6 til jul fordi jeg kommuniserer veldig bra med læreren og han vet at jeg har kontroll på det vi driver med.

Så bare stå på! :)

EDIT: Hehe, når jeg tenker over det så er norsk hovedmål i fjor, VG1, mitt mest ekstreme tilfelle. Fikk 2+, 2+, 3- og 3 på de fire prøvene vi hadde. Likevel fikk jeg 6 i standpunktskarakter. :lol: