Page 1 of 1

Vektor og normal

Posted: 19/05-2009 17:13
by Justin Sane
jeg vet at [tex][a,b] \bot [ - b,a][/tex] i planet.

Hva gjelder i rommet?

Posted: 19/05-2009 17:49
by Emilga
Dobbelpost. Yey.

Posted: 19/05-2009 17:56
by Emilga
[tex][a,\,b,\,c] \cdot [d,\,e,\,f] = ad + be + cf[/tex]

Du må altså finne ut når [tex]ad + be + cf = 0[/tex], der a, b og c er gitt.

Setter [tex]d = 0[/tex], slik at [tex]be + cf = 0[/tex]. Hvis da [tex]f = -b[/tex] og [tex]e = c[/tex], så er vi i mål. (Men det er flere løsninger. F.eks. vil også [tex][b,\,-a][/tex] stå vinkelrett på [tex][a,\,b][/tex].)

[tex][a,\,b,\,c] \perp [0,\,c,\,-b][/tex]

Generelt tror jeg at for å finne en vektor som står vinkelrett på en annen (i rommet), så setter du en av "koordinatene" lik 0, bytter om på de to andre, og skifter fortegn på en av dem. Stemmer dette?