Intuisjonen bak kombinatorisk oppgave
Posted: 13/01-2010 20:04
I en klasse er det 18 jenter og 12 gutter.
Det blir bestemt at eksamensgruppengruppen skal ha tre jenter og to gutter. Hvor mange måter kan vi gjøre det på?
Slik jeg først tenkte på det;
Vi velger først tre jenter, da har vi 18 jenter å velge mellom på første valg, 17 på andre og 16 på tredje. Så velger vi 2 gutter og har først 12, så 11 å velge mellom. Mulige kombinasjoner av disse blir da;
[tex]18\cdot17\cdot16\cdot12\cdot11[/tex]
Siden rekkefølgen ikke spiller noen rolle tenkte jeg at vi må dele på antall måter det 5 elever innbyrdes kan kombineres på. Dvs at vi får
[tex]\frac{18\cdot17\cdot16\cdot12\cdot11}{5\cdot4\cdot3\cdot2\cdot1} = 5385,6[/tex]
Men dette er jo selvfølgelig feil. Det viser seg at
[tex]\frac{18\cdot17\cdot16\cdot12\cdot11}{3\cdot2\cdot1\cdot2\cdot1} = 53856[/tex]
Og lurte på om noen kunne forklare meg intuisjonen bake dette?
Det blir bestemt at eksamensgruppengruppen skal ha tre jenter og to gutter. Hvor mange måter kan vi gjøre det på?
Slik jeg først tenkte på det;
Vi velger først tre jenter, da har vi 18 jenter å velge mellom på første valg, 17 på andre og 16 på tredje. Så velger vi 2 gutter og har først 12, så 11 å velge mellom. Mulige kombinasjoner av disse blir da;
[tex]18\cdot17\cdot16\cdot12\cdot11[/tex]
Siden rekkefølgen ikke spiller noen rolle tenkte jeg at vi må dele på antall måter det 5 elever innbyrdes kan kombineres på. Dvs at vi får
[tex]\frac{18\cdot17\cdot16\cdot12\cdot11}{5\cdot4\cdot3\cdot2\cdot1} = 5385,6[/tex]
Men dette er jo selvfølgelig feil. Det viser seg at
[tex]\frac{18\cdot17\cdot16\cdot12\cdot11}{3\cdot2\cdot1\cdot2\cdot1} = 53856[/tex]
Og lurte på om noen kunne forklare meg intuisjonen bake dette?