Halvparten av elevene som spiste lunsj i kantina hadde med niste og kjøpte ingenting. 3/4 av den andre halvparten av elevene kjøpte frukt. Halvparten av elevene som kjøpte frukt, kjøpte epler og fjerdeparten kjøpte pærer. De siste 15 elevene kjøpte bananer.
Hvor mange elever spiste lunsj i kantina?
Forslag til løsning?
Brøk
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Du vet at av de som kjøpte frukt, så kjøpte halvparten epler, en fjerdedel kjøpte pærer og resten, som også må være en fjerdedel, kjøpte bananer.
En fjerdedel av de som kjøpte fruk er altså 15, så da er halvparten 30 og det er totat 60 stykker som kjøpte frukt.
Du får ikke et helt løsningsforslag. Prøv litt mer selv nå! Fortsett med å jobbe bakover i informasjonen.
En fjerdedel av de som kjøpte fruk er altså 15, så da er halvparten 30 og det er totat 60 stykker som kjøpte frukt.
Du får ikke et helt løsningsforslag. Prøv litt mer selv nå! Fortsett med å jobbe bakover i informasjonen.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
Du kan jo vise det du har regnet og peke ut hvor du står fast? Da blir det lettere å hjelpe deg, og du lærer mer enn om du bare får fasiten i fanget.
Så langt vet vi at 60 elever kjøpte frukt. 3/4 av de som kjøpte mat, kjøpte frukt. Det beytr at 3/4=60.
Altså må vi plusse på en fjerdedel til for at vi skal vite hvor mange som kjøpte mat.
Hvor mange er en fjeredel av 60? Når du har funnet ut det plusser du fjeredelen med 60. Da har du funnet ut hvor mange som kjøpte mat.
Se om du får til dette om deretter spør om mer hjelp hvis det trengs.
Altså må vi plusse på en fjerdedel til for at vi skal vite hvor mange som kjøpte mat.
Hvor mange er en fjeredel av 60? Når du har funnet ut det plusser du fjeredelen med 60. Da har du funnet ut hvor mange som kjøpte mat.
Se om du får til dette om deretter spør om mer hjelp hvis det trengs.
En fjerdedel av 60 er 15 => 75
Oppgaven er hentet fra kappabel. Der har de regnet slik :
De 15 som kjøpte bananer, utgjorde ¼ av ¾ , det vil si 3/16 av halvparten av elevene. Da var det totalt
2 ∙ ((15 ∙ 16) : 3) = 160 elever
som spiste lunsj i kantina
Skjønner ikke helt dette!
Oppgaven er hentet fra kappabel. Der har de regnet slik :
De 15 som kjøpte bananer, utgjorde ¼ av ¾ , det vil si 3/16 av halvparten av elevene. Da var det totalt
2 ∙ ((15 ∙ 16) : 3) = 160 elever
som spiste lunsj i kantina
Skjønner ikke helt dette!
Hva med å tegne en sirkel, som du deler i 32 like deler. Du kan for eksempel tenke at dette er en bløtkake eller en pizza. Disse 32 delene er til sammen ALLE elevene.
Så fargelegger du halvparten av kakestykkene (16 stk) blå. Dette er elevene som hadde med niste og ikke kjøpte noe.
Da har du 16 stykker igjen som ikke har farge enda. 3/4 av disse, altså 12 "kakestykker", kjøpte frukt. Fargelegg dem gjerne rød.
Av disse 12 kakestykkene som symboliserer fruktkjøperne, så spiste halvparten (6) epler, mens en fjerdedel (3) kjøpte pærer. Da er det altså 3 "kakestykker" igjen som kjøpte frukt, og disse kjøpte altså bananer. 15 stykker kjøpte bananer.
Dermed forstår vi at 3 "kakestykker" symboliserer 15 elever. Hvert kakestykke symboliserer altså 5 elever. Hele kaken var 32 stykker. 5*32 = 160. Dermed var det totalt 160 elever.
----------------------------------
----------------------------------
En annen måte å tenke på er jo denne:
15 elever er altså 1/4 av alle som kjøpte frukt. De som kjøpte frukt var 3/4 av halvparten, eller 3/8 av totalen.
Vi får dermed, hvis X er det totale antallet elever, at:
X * 3/8 * 1/4 = 15
X * 3/8 = 60
X = 60*8/3 = 160.
Dermed er det totale antall elever = 160.
Så fargelegger du halvparten av kakestykkene (16 stk) blå. Dette er elevene som hadde med niste og ikke kjøpte noe.
Da har du 16 stykker igjen som ikke har farge enda. 3/4 av disse, altså 12 "kakestykker", kjøpte frukt. Fargelegg dem gjerne rød.
Av disse 12 kakestykkene som symboliserer fruktkjøperne, så spiste halvparten (6) epler, mens en fjerdedel (3) kjøpte pærer. Da er det altså 3 "kakestykker" igjen som kjøpte frukt, og disse kjøpte altså bananer. 15 stykker kjøpte bananer.
Dermed forstår vi at 3 "kakestykker" symboliserer 15 elever. Hvert kakestykke symboliserer altså 5 elever. Hele kaken var 32 stykker. 5*32 = 160. Dermed var det totalt 160 elever.
----------------------------------
----------------------------------
En annen måte å tenke på er jo denne:
15 elever er altså 1/4 av alle som kjøpte frukt. De som kjøpte frukt var 3/4 av halvparten, eller 3/8 av totalen.
Vi får dermed, hvis X er det totale antallet elever, at:
X * 3/8 * 1/4 = 15
X * 3/8 = 60
X = 60*8/3 = 160.
Dermed er det totale antall elever = 160.