Page 1 of 1

Brøk

Posted: 08/02-2010 09:54
by cantora
Halvparten av elevene som spiste lunsj i kantina hadde med niste og kjøpte ingenting. 3/4 av den andre halvparten av elevene kjøpte frukt. Halvparten av elevene som kjøpte frukt, kjøpte epler og fjerdeparten kjøpte pærer. De siste 15 elevene kjøpte bananer.
Hvor mange elever spiste lunsj i kantina?

Forslag til løsning?

Posted: 08/02-2010 10:47
by Markonan
Du vet at av de som kjøpte frukt, så kjøpte halvparten epler, en fjerdedel kjøpte pærer og resten, som også må være en fjerdedel, kjøpte bananer.

En fjerdedel av de som kjøpte fruk er altså 15, så da er halvparten 30 og det er totat 60 stykker som kjøpte frukt.

Du får ikke et helt løsningsforslag. Prøv litt mer selv nå! Fortsett med å jobbe bakover i informasjonen.

Posted: 08/02-2010 22:42
by cantora
Har prøvd lenge - får den ikke til!

Posted: 08/02-2010 22:47
by espen180
Du kan jo vise det du har regnet og peke ut hvor du står fast? Da blir det lettere å hjelpe deg, og du lærer mer enn om du bare får fasiten i fanget.

Posted: 08/02-2010 22:56
by cantora
Skal prøve :
Bananer : 3/4 * 1/4 = 3/16 => 15
Epler : 3/4 * 1/2 = 3/8 = 6/16 => 30
Pærer : 3/4 * 1/4 = 3/16 => 15

Tilsammen : 60 som har kjøpt frukt.

Så er jeg usikker på om det er lurt å dele resten opp i 8 deler eller 16 deler.

Posted: 08/02-2010 23:20
by cantora
Noen som kan hjelpe?

Posted: 08/02-2010 23:33
by Tomatsaus
Så langt vet vi at 60 elever kjøpte frukt. 3/4 av de som kjøpte mat, kjøpte frukt. Det beytr at 3/4=60.
Altså må vi plusse på en fjerdedel til for at vi skal vite hvor mange som kjøpte mat.

Hvor mange er en fjeredel av 60? Når du har funnet ut det plusser du fjeredelen med 60. Da har du funnet ut hvor mange som kjøpte mat.

Se om du får til dette om deretter spør om mer hjelp hvis det trengs.

Posted: 08/02-2010 23:42
by cantora
En fjerdedel av 60 er 15 => 75

Oppgaven er hentet fra kappabel. Der har de regnet slik :

De 15 som kjøpte bananer, utgjorde ¼ av ¾ , det vil si 3/16 av halvparten av elevene. Da var det totalt
2 ∙ ((15 ∙ 16) : 3) = 160 elever
som spiste lunsj i kantina

Skjønner ikke helt dette!

Posted: 08/02-2010 23:47
by Tomatsaus
hmmm... da tror jeg at jeg har misforstått. Jeg tenkte at det ble 75 og så ganget med 2 => 150.

Du må nok vente til det kommer et mattegeni her..

Posted: 09/02-2010 01:03
by Realist1
Hva med å tegne en sirkel, som du deler i 32 like deler. Du kan for eksempel tenke at dette er en bløtkake eller en pizza. Disse 32 delene er til sammen ALLE elevene.

Så fargelegger du halvparten av kakestykkene (16 stk) blå. Dette er elevene som hadde med niste og ikke kjøpte noe.

Da har du 16 stykker igjen som ikke har farge enda. 3/4 av disse, altså 12 "kakestykker", kjøpte frukt. Fargelegg dem gjerne rød.

Av disse 12 kakestykkene som symboliserer fruktkjøperne, så spiste halvparten (6) epler, mens en fjerdedel (3) kjøpte pærer. Da er det altså 3 "kakestykker" igjen som kjøpte frukt, og disse kjøpte altså bananer. 15 stykker kjøpte bananer.

Dermed forstår vi at 3 "kakestykker" symboliserer 15 elever. Hvert kakestykke symboliserer altså 5 elever. Hele kaken var 32 stykker. 5*32 = 160. Dermed var det totalt 160 elever.

----------------------------------
----------------------------------

En annen måte å tenke på er jo denne:
15 elever er altså 1/4 av alle som kjøpte frukt. De som kjøpte frukt var 3/4 av halvparten, eller 3/8 av totalen.

Vi får dermed, hvis X er det totale antallet elever, at:
X * 3/8 * 1/4 = 15

X * 3/8 = 60

X = 60*8/3 = 160.

Dermed er det totale antall elever = 160.

Posted: 09/02-2010 01:05
by cantora
Takk skal du ha. Glimrende.