Page 1 of 1

Kjemi2 tentamen

Posted: 20/04-2010 14:02
by 96xy
Hei :)

Veit at dette spørsmålet ikkje sømmer seg heilt på eit matematikk forum, men spør likevel.
Skal ha kjemitentamen snart og lurte derfor på om nokon har nokre gamle kjemi 2 tentamenar som dei vil leggja ut som treningsoppgåver..

Takk på førehand

Posted: 20/04-2010 17:39
by ettam
Se her.

Posted: 21/04-2010 15:27
by 96xy
Hei
Takk for svar, men eg har sett på dei oppgåvene, lurte på om nokon hadde årsprøvar el liknande i kjemi2 ?

Posted: 21/04-2010 16:46
by Realist1
Jeg hadde i går. Måtte levere inn del 1, men kan vel skrive ned del 2 mens jeg sitter her og eter. :)

Hjelpemidler: Skriftlige kilder, kalkulator, tabeller
Ikke tillatt: Mobiltelefon og PC

Tid: 3 timer

Alle 4 oppgaver skal besvares

------------------------------------------------------------

Oppgave 1
I NGU-rapport 97.157 kan man lese følgende:

Code: Select all

Nedbør er ikke bare vann, men inneholder små konsentrasjoner av oppløste stoffer med ulik opprinnelse. Grunnvann blir som regel dannet ved at nedbør siger gjennom jordsmonnet og fyller porer og sprekker i løsmasser og fjell. Grunnvannets kjemiske sammensetning vil derfor ofte gjenspeile nedbør, prosesser i jordsmonn og sammensetningen av bergartene i grunnen.
a) Nydannet grunnvann inneholder O[sub]2[/sub]. Slikt grunnvann er derfor oksiderende. Oppløst oksygen kan under medvirkning fra mikroorganismer reagere med jern(II)sulfidet pyritt, FeS[sub]2[/sub] i grunnmassen, slik:
[tex]FeS_2 + H_2 O + O_2 \ \longrightarrow \ Fe^{3+} + SO_4^{2-} + H^+[/tex]
1) Forklar hvorfor dette er en redoksreaksjon.
2) Hvordan vil denne reaksjonen påvirke pH i grunnvannet?

b) Vann fra nedbør inneholder CO[sub]2[/sub]. Kalsiumkarbonat (kalk) løses lettere i vann som inneholder CO[sub]2[/sub] enn i rent vann. Det er fordi likevekten nedenfor blir forskjøvet mot høyre:
[tex]CaCO_3(s) + CO_2(aq) + H_2 O(l) \ \Leftrightarrow \ Ca^{2+}(aq) + 2HCO_3^-(aq)[/tex]
Dette fører til at vann som renner gjennom kalkfjell, blir svakt basisk. Forklar dette ut fra reaksjonen ovenfor.

c) Bjarne har hytte ved sjøen. I fjor gravde han en ny brønn fordi den gamle brønnen ble forurenset av sjøvann. Bjarne synes at vannet fra den nye brønnen også smaker salt, og tror at det kan skyldes natriumklorid fra sjøvann. Forklar hvordan du vil gå fram for å finne ut om vannet fra den nye brønnen virkelig inneholder natriumklorid.

Oppgave 2
Orker jeg ikke. Det er nesten bare strukturformler av organiske stoffer, og jeg orker ikke sitte og tegne i paint. :P Så er det spørsmål om reaksjonstyper, påvisningsmetoder, navnesetting og slikt.

Oppgave 3

a) Arne og Sonja skal lage saft. Da trenger de et konserveringsmiddel. Arne har funnet litt av konserveringsmidlet Atamon i skapet hjemme. Bak på pakken står det at den inneholder natriumbenzoat og benzosyre. På apoteket har Sonja kjøpt en krukke med benzosyre. Hun løser opp 0,50 g av denne syren i vann, slik at løsningen blir 500 ml.
1) Hva blir konsentrasjonen av benzosyren?
2) Hvilken pH-verdi får denne løsningen?

b) Arne løser opp 0,25 g Atamon i 500 ml vann og måler pH-verdien til 4,5. Sonja sier at pH-verdien vil være den samme selv om han blander dobbelt så mye Atamon i vannet. Forklar om det er riktig.

c) Atamon har best konserverende virkning når pH-verdien i blandingen er lavere enn 4,5, mens den er uvirksom i nøytrale og basiske blandinger. Forklar ut fra dette hvilket av stoffene i Atamon, benzosyre eller natriumbenzoat, som virker konserverende.

d) Da Arne hadde brukt opp alt han hadde av Atamon, diskuterte de hvordan de skulle gå frem for å lage mer av konserveringsmidlet.
Arne: Vi må kjøpe natriumbenzoat på apoteket. Så blander vi like deler benzosyre og natriumbenzoat. Da får vi sikkert en blanding som gir en pH-verdi lik 4,5.
Sonja: Nei, jeg foreslår at vi lager safta, har i benzosyre og tilsetter kaustisk soda (fast natriumhydroksid) til vi får riktig pH-verdi.
Arne: Er du sprø?! Kaustisk soda er jo farlig.

Kommentér, og eventuelt utdyp, de kjemiske påstandene i denne samtalen.

Oppgave 4

Vannrør inne i hus er som regel laget av kobber. I slike rør vil det skje en korrosjon av kobber på innsiden av rørene. Reaksjonen kan skje etter følgende likning:
[tex]Cu(s) + O_2(aq) + H_2O(l) \ \longrightarrow \ Cu^{2+}(aq) + OH^-(aq)[/tex]

a)
1) Vis at dette er en redoksreaksjon.
2) Balanser likningen.

b) Etter hvert som nye vannrør av kobber korroderer, får de som regel et belegg av kobberforbindelser på innsiden. Dette belegget, som virker beskyttende mot videre korrosjon, består i stor del av kobber(II)hydroksid og kobber(II)karbonat.
1) Skriv formlene for disse to kobberforbindelsene.
2) Forklar hvorfor disse forbindelsene dannes.

c) Forklar hvorfor vannets pH vil være avgjørende for mengden av kobber(II)ioner i vannet vi tapper fra springen.

d) Anne og Kari på kjemigruppa hadde stelt i stand gløgg til juleavslutningen. Anne syntes at gløggen hadde en besk og metallisk smak. Her følger den videre samtalen mellom dem:

Anne: Har du vasket kjelen før bruk?
Kari: Nei, for den har bare blitt benyttet til å koke vann i.
Anne: Kan du huske at læreren fortalte at springvann kan inneholder kobberioner? Jeg tror at kobberionene har reagert med aluminium i kjelen og blitt til metallisk kobber. Når vi nå koker noe surt i kjelen reagerer kobber og blir til kobberioner. Slik blir det kobberioner i gløggen.
Kari: Jeg vet at sure løsninger løser opp aluminium. Jeg tror det er aluminium som gir besk smak på gløggen.
Anne: Det er sikkert noe aluminium også, men jeg tror på kobberhypotesen.

1) Kommenter de kjemiske sidene ved påstandene i denne samtalen.
2) Hvordan vil du gå fram for å avgjøre om en slik vannkjele avgir kobberioner til en sur løsning?

------------------------------------

Sånn. :D Kan ikke du til gjengjeld legge ut hva du tenker og prøver på disse oppgavene? :) Kjekt å kunne sammenligne.

Posted: 21/04-2010 16:47
by Realist1
Eneste skriftlige hjelpemidlene vi ikke fikk bruke, var forresten gamle eksamensoppgaver med løsning. Regner med at han bare har kopiert oppgaver fra gamle oppgavesett, men dette var hvertfall oppgavene vi fikk. :)

Posted: 22/04-2010 20:17
by Janhaa
Er ett par gamle 3KJ eksamensoppgaver på del 2 der ja, gjenkjenner dem...

er imidlertid litt rart dere fikk 4 oppgaver på del 2, da d på offentlig eksamen gis 3 oppgaver, og bare 2 skal besvares. (Synes faktisk dette er for lite, er jo tross alt 3 oppgaver i fysikk 2).

Posted: 23/04-2010 17:31
by bartimeus25
Hei

Er også interessert i kjemi 2 tentamen.
Er det noen som har hatt kjemi 2 tentamen våren 2010, hadde vært konge hvis noen kunne legge den ut her eller sende meg pm :)

Posted: 24/04-2010 01:12
by 96xy
Hei :)

Tusen takk for prøva realist 1. =)

Skal sjå litt på oppgåvene, og ta dei slik eg tenkte: (Tar nok ikkje alle no,unnskylder evt.feil)

1a1: Fe2+ ion vert oksidert til Fe3+ ion og oksygen vert redusert frå 0 til -2 i oksidasjonstal. FOr å visa at dette er redoksreaksjon må det vera ein reduksjon og oksidasjon, dette beviser du ut frå oksidasjonstala.

1a2: H+ ionet indikerar at pH vert sur, H+ ionet reagerer med H_20 og dannar oksoniumionet H_30+.

1b: HCO3- ionet er eit basisk ion, og dannar ei basisk løysing, (ikkje so veldig sterk.) Dess meir HCO3- gjev ei meir basisk løysing. Dette har altso med Le Chatelier prinsippet. --> ei jamvekt prøver å motverka effekten av påverknaden, derfor går reaksjonen mot høgre. For å hindra meir CO2 vert det meir HCO3- ion.

1c: Tja, her er det litt forskjelig knask. Ta litt vatn, kok dette og sjå om du får ut kvitt stoff. TA flammeprøve av dette. Na+ gjev (so vidt eg hugsar) svært gul flamme med magnesiastift. Klorid kan påvisast med AgNO3 e.l. beilsteintesten som gjev grøn flamme av dette då Cu2+ bitt seg til kloridet og gjev ei grøn flamme.

2: ---

3a1: Rekn om 0,50g av benzosyre til mol. Del mol på 0,5l.....

3a2: Her innstiller det seg ei jamvekt, og då kan du rekna ut pH av ei svak syre. Det kan gjerast med jamvektsuttrykket for K_a. Finn til slutt -lg[H_3O+].

3b: Denne var eg litt usikker på, men eg trur at Sonja tar feil, av di meir atamon tilsett i framleis 500 ml vatn gjev høgare konsentrasjon av natriumbenzoat og benzosyre. Men eg veit ikkje om me kan avgjera om pH aukar eller minkar.... . tenk på formelen pH = -lg K_a + lg({[base]}{[syre]})


3c: Trur det er natriumbenzoat sidan denne då tek opp H + ion i sur løysing, og verkar konserverande på denne måten, er litt usikker her...

3d: No har ikkje eg tabell på stande fot, men viss -lgK_a for benzosyre er 4,5 so kan ein tilsetja like mange mol benzosyre og natriumbenzoat og få dette. Då går dette an. Å ha i benzosyre og deretter NaOH vert som ei svak syre titrert med sterk base prosjekt. Dette skulle eigentleg gå skulle ein tru, Visst du titrerar eit halvt mol av den sterke basen med eitt mol av svak syre so er du komen til halvtitreringspunktet, altso du har ein buffer.

Slik, får ta litt i morgon og, kom gjerne med innspel og rettingar.... =) Set stor pris på det, då det er god øving:)

Posted: 24/04-2010 11:20
by Janhaa
3c)
Det er denne likevekta og bufferløsninga spm gjelder

[tex]HA+H_2O\rightleftharpoons H^+ + A^-\,K_a\,\,[/tex](*)

mot høyre er (*) basisk og mot venstre er den sur. dvs at benzosyra (HA) har den konserverende virkninga
=======================

d)
Påstand A1: ved like mengder (n) vil syre (HA) og base (A^-), vil

[tex]pH=pK_a = 4,19 < 4,5[/tex]
og dette blir for lav pH.
----------------------------

hvis OH^- tilsettes vil A^- dannes og HA avtar

[tex]HA+OH^-\rightarrow A^- + H_2O\,K={1\over K_b}\,\,[/tex](**)

når [A^-] = 2[HA] blir pH = 4,5

så forslaget til S. er bra.
===============
A2: har feil i denne kontekst.

Posted: 29/04-2010 17:05
by Ostbågar
Vil du legge ut spørsmålene fra del 1 når du får tilbake heldagsen? Det er ikke så mange "del 1" oppgaver å finne på nettet :)