Hypotesetestingsproblem
Posted: 22/04-2010 14:04
Ved en høyskole overveier man å ta i bruk video-overføring av forelesninger for å kunne gi plass til flere studenter på de store felleskursene første studieår. Kritiske røster blant undervisningspersonalet har hevdet at en slik avpersonalisering av forholdet mellom lærer og student nødvendigvis vil føre til dårligere studieresultat.
For å undersøke om det kan være grunnlag for en slik påstand, gjennomfører høyskolen et forsøk med felleskurset i matematikk, der i alt 250 studenter følger undervisninger. Auditoriet der forelesningene holdes har plass til 150 studenter, og 100 tilfeldig valgte studenter følger forelesningene via videoskjermer i andre rom.
Da eksamensresultatene foreligger, viser det seg at blant de studentene som har fulgt forelesningene i auditoriet på vanlig måte, har 26 ikke bestått eksamen. Blant de som har fulgt forelesningene på videoskjerm, er det 24 som ikke har bestått eksamen.
Vi bruker antall "ikke bestått" i videogruppen som testvariabel.
Formuler situasjonene som et hypotesetestingsproblem. Angi nullhypotese og alternativ hypotese.

For å undersøke om det kan være grunnlag for en slik påstand, gjennomfører høyskolen et forsøk med felleskurset i matematikk, der i alt 250 studenter følger undervisninger. Auditoriet der forelesningene holdes har plass til 150 studenter, og 100 tilfeldig valgte studenter følger forelesningene via videoskjermer i andre rom.
Da eksamensresultatene foreligger, viser det seg at blant de studentene som har fulgt forelesningene i auditoriet på vanlig måte, har 26 ikke bestått eksamen. Blant de som har fulgt forelesningene på videoskjerm, er det 24 som ikke har bestått eksamen.
Vi bruker antall "ikke bestått" i videogruppen som testvariabel.
Formuler situasjonene som et hypotesetestingsproblem. Angi nullhypotese og alternativ hypotese.
