Enhetspris?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
kuku
Pytagoras
Pytagoras

Hei.
Jeg har en innlevering jeg sliter litt med, og har kun en deloppgave igen. Dessverre skal den leveres idag, så håper noen svarer :)

Mobilabonnement: Pris for en samtale med en lengde på x minutter er gitt ved P(x) = 0,50x+0,90.
- Forklar at prisen per minutt er gitt ved: E(x) = 0,90/x + 0,50

For å finne prisen per minutt i oppgavene før denne har jeg jo bare regnet ut prisen for hele samtalen og så delt på antall minutter. Jeg klarer ikke å se sammehengen i uttrykket til E(x), selv om jeg tror det er snakk om enhetspris..
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

[tex]E=P/x[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
kuku
Pytagoras
Pytagoras

Jeg er klar over hvilken formel som brukes, men siden jeg i oppgaven skal forklare, så holder det jo ikke med en formel.

Men jeg tror jeg har funnet ut av det. I og med det er snakk om pris per minutt, vet vi jo hvert minutt koster 0,50kr, derfor må tilleggsprisen på 0,90 deles på antall minutter.
FredrikM
Poincare
Poincare

En fin forklaring går slik:

Siden den totale prisen etter x minutter er gitt ved P(x), finner vi prisen per minutt ved P(x)/x.

(kort og godt)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
kuku
Pytagoras
Pytagoras

Selvfølgelig! Takk!!
Post Reply