Page 1 of 2

Fysikkeksamen 2010 (Fysikk 2)

Posted: 03/06-2010 14:58
by Realist1
Noen som hadde denne i dag da?
Synes egentlig denne var grei nok. Følte jeg klarte den veldig bra, selv om jeg ikke har øvd til den i det hele tatt. Har slitt med eldre eksamener, og tentamen gikk til granskogen. Uten mer øving i det hele tatt gav jeg løs på denne, og det gikk overraskende bra. Derfor tror jeg den var ganske lett, og det synes læreren vår også. Klassen vår er litt delt i synspunktet på dette, men den var i alle fall ikke noe særlig vanskeligere enn den burde være.

Posted: 03/06-2010 15:05
by Realist1
Her er sensorveiledningen ja.

http://www.udir.no/upload/Eksamen/Vider ... _2_V10.pdf

Jeg ser jeg fikk 3 feil på avkrysningen, nemlig oppgave j, m og w. 21 av 24 riktige der vil jeg si meg godt fornøyd med. :)

Noen andre som husker?

Posted: 03/06-2010 18:23
by Auto-n00b
Hei,

fysikkeksamener i den videregående skolen er jo notorisk kjent for å være utrolig "far fetched", i alle fall i gode, gamle 3FY-dager. Håper dette har roet seg noe med med Fysikk 2-faget, noe jeg i grunnen tviler litt på i.o.m. at det nå er fritt frem for bruk av bl.a. lærebok i del 2 av eksamen.

Blir spennende å se når oppgavesettet kommer ut hva slags lureri elevene ble utsatt for i år.

Det er uansett hyggelig å "høre" at det gikk OK med de aller fleste som hadde denne i dag (jamfør debatter på diverse andre fora).

Posted: 03/06-2010 22:26
by nike_man
Realist1 wrote:Her er sensorveiledningen ja.

http://www.udir.no/upload/Eksamen/Vider ... _2_V10.pdf

Jeg ser jeg fikk 3 feil på avkrysningen, nemlig oppgave j, m og w. 21 av 24 riktige der vil jeg si meg godt fornøyd med. :)

Noen andre som husker?
Nice, jeg noterte det jeg svarte, men ikke hvilket alternativ det var. Husker du fortsatt?
Noterte ikke hva jeg svarte på de jeg anså for å være lette, eller oppgaver som ikke trengte kladd.

a) Summen av Fe = 0
c) g = yM/((r+h)^2)
d) Mindre enn eller lik BA (om fluks)
e) 0.4mA mot urviser
f) B øker --> F øker, r minker
g) konstant fart i x-ledd (horisontal retning)
h) 4h (her var det en del knoting :p)
i) A har størst masse (G > Fe)
j) Kraften blir lik (4/2 = 2) = S
p) Ikke fotoelektrisk effekt i de andre metallene (alterantiv D)
t)a = 4m/s^2 i x-ledd
u) sqrt(2Ep/m) = v
v) mA/mB = 1/2
x) 1000 Hz (alternativ C)


Den siste oppgaven på oppgave 2 var vrien. Jeg satt S lik kraften på den fremste klossen - kraften på den bakerste klossen
S = Gp - (Gp - R) = R = umgcosalfa, men mistenker at det er feil.

Posted: 05/06-2010 00:58
by Emilga
Jeg tror kanskje jeg svare 2h på opg. h). Husker du den nøyaktige formuleringen av oppgaven? Ellers har vi samme svar, tror jeg, også på den siste.

Posted: 05/06-2010 06:17
by Realist1
Var det den oppgaven der noe ble skutt ut med 45 graders vinkel til underlaget og startfart v, og nådde en høyde h? I så fall var spørsmålet hva slags høyde den nådde om startfarten var 2v.

Posted: 05/06-2010 13:21
by espen180
Kinetisk energi øker med v[sup]2[/sup], og siden g tas som konstant trenger den 4 ganger så lang strekning for å stoppe kula, så 4h er riktig der.

Posted: 05/06-2010 13:22
by Ostbågar
Noen som gidder å legge ut del 2?

Posted: 05/06-2010 13:38
by espen180
Noen som vet hvorfor UDIR venter til høsten med å legge ut oppgavene?

Posted: 05/06-2010 17:56
by okidoki
Tror dere 40 poeng tilsvarer en 4'er eller en 3'er? Maks poengsum er 60..

Posted: 05/06-2010 20:09
by steve
(40/60) = 4/6 :arrow: 4

Posted: 05/06-2010 23:59
by Realist1
steve wrote:(40/60) = 4/6 :arrow: 4
Så enkelt er det nok ikke.

Posted: 06/06-2010 12:24
by steve
Hadde i utgangspunktet skrevet:

(D.P/M.P) * 6 = K -----> generell formel for karakterberegning ifølge fysikklæreren min :)

(40/60) * 6 = (4/6) *6 = 4

Men det er lite vits når 40/60 = 4/6 :arrow: 4 :!:

Posted: 06/06-2010 12:40
by Sievert
steve wrote:Hadde i utgangspunktet skrevet:

(D.P/M.P) * 6 = K -----> generell formel for karakterberegning ifølge fysikklæreren min :)

(40/60) * 6 = (4/6) *6 = 4

Men det er lite vits når 40/60 = 4/6 :arrow: 4 :!:
Spør du meg synes jeg det er helt idiotisk å sette karakter basert kun på hvor mange poeng du har fått til. Står vel på de fleste (alle?) sensorveiledninger i eksamensfag at karakteren skal vurderes etter helhetlig inntrykk, og at sensor først og fremst skal se på hva eleven kan, og ikke hva eleven ikke kan. Men det er klart at hva du faktisk har fått til (poengsum) spiller en god rolle.

Posted: 06/06-2010 14:05
by steve
I praksis er det poengsummen som er avgjørende for karakteren, ja i hvert fall når sensorene setter den. De har jo alt for mange eksamener å rette per dag, og da er det ikke overraskende at de bare tar i bruk poengskalaen for å sette karakteren. De har kanskje det du sier i bakhodet, men likevel er det vanskelig å argumentere mot at 40 poeng tilsvarer en 4'er og ikke en 5'er.