Usikker på om dette er videregående trinn eller tidligere, men:
Når man får en setning á la:
X = {0, 1, 2, ..., pq -1}
eller
X = {1, 2, 3, ..., n - 1}
Nøyaktig hva betyr det. Jeg regner med det er en beskrivelse av "domenet", eller mulige verdier for x? Men det jeg ikke helt skjønner er "-1", "n - 1" - eller "pq" som i det første eksemplet.
Videre ser jeg ofte slikt som:
X = {0, 1, 2, ..., pq} hvor p og q er distinkte store primtall
Dette er skikkelig basic, men jeg har litt problemer med å se nøyaktig hva disse setningene betyr, og da blir det jo litt vanskelig å lære seg å forstå de tilhørende funksjonene. Jeg er ikke ute etter å bli matematikker (heh-heh), men jeg håper å klare å brette hodet rundt disse grunnprinsippene slik at jeg kan forstå litt mer tekniske beskrivelser o.l.
Notasjon
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Notasjonen X={a,b,c} betegner en mengde. X er her mengden av bokstavene a,b,c. http://no.wikipedia.org/wiki/Mengde
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Takk for svar. Jeg skjønner akkurat det at det er mengden. (I funksjoner snakker man vel også om domener, gjør man ikke?)
Men når det står X = {1, 2, 3, ..., n - 1} - nøyaktig hva betyr "n - 1" da? Og samme hvis det står {1, 2, 3, ..., pq}?
Sorry teite spørsmål, og takk for alle svar og hjelp.
Men når det står X = {1, 2, 3, ..., n - 1} - nøyaktig hva betyr "n - 1" da? Og samme hvis det står {1, 2, 3, ..., pq}?
Sorry teite spørsmål, og takk for alle svar og hjelp.
X={1,2,3,...,n-1}
Betyr mengden av alle heltall fra 1 til og med n-1.
På samme måte betyr
X={1,2,3,...,pq}
Alle heltall opp til og med tallet pq (i dette tilfellet skulle visst pq være primtall).
Betyr mengden av alle heltall fra 1 til og med n-1.
På samme måte betyr
X={1,2,3,...,pq}
Alle heltall opp til og med tallet pq (i dette tilfellet skulle visst pq være primtall).
n er et tall, og i dette tilfellet representerer det hvilket som helst tall. n-1 er da én mindre enn dette tallet. Du kan tenke på det som 24. Da er n-1=23. Og da er X={1,2,3....,n-1} mengden av alle tallene fra 1 til og med 23.
Men fordelen med å gjøre dette med n og ikke med 23 er at nå gjelder diskusjonen for *alle* tall.
Men fordelen med å gjøre dette med n og ikke med 23 er at nå gjelder diskusjonen for *alle* tall.
Takk for svar igjen. Ok, det er greit - jeg skjønner "n", og jeg skjønner nå betydningen av "n-1". Logisk nok.
Men hva er poenget? Hvis man f.eks. skal beskrive at mengden er alle reelle positive tall, hvorfor da alle tall opp til "det største minus én"? Hvorfor ikke bare "n", iom. at n kan være et hvilket som helst tall?
Men hva er poenget? Hvis man f.eks. skal beskrive at mengden er alle reelle positive tall, hvorfor da alle tall opp til "det største minus én"? Hvorfor ikke bare "n", iom. at n kan være et hvilket som helst tall?
Ikke alle *reelle* positive tall. Dette er kun heltall. (reelle tall inkluderer også alle desimaltall)
I dette tilfellet vil utregnigene sikkert bli enklere ett eller annet sted om man burker n-1. Som du sier har det jo ikke noe å si hva man bruker.hvorfor da alle tall opp til "det største minus én"?
Ok, takk for forklaring.
I dette tilfellet:
Betyr det da rett og slett hele, positive tall fra null og opp til p*q (f.eks. 374426*3847457=1440587934682), altså X = {0, 1, 3, ..., 1440587934682} ?
(Tallene er bare eksempler, ikke faktiske primtall.)
I dette tilfellet:
Betyr det da rett og slett hele, positive tall fra null og opp til p*q (f.eks. 374426*3847457=1440587934682), altså X = {0, 1, 3, ..., 1440587934682} ?
(Tallene er bare eksempler, ikke faktiske primtall.)
Ja. Stemmer.