Heisann,
jeg har akkurat startet opp i kurset Fysikk 2. Jeg har også akkurat kommet hjem fra ferie, så jeg har fått minimalt med undervisning. Jeg kom over en oppgave så lyder følgende:
En kraft på 60 N er dekomponert i en vannrett og en loddrett komponent. Den loddrette komponenten er på 30 N. Regn ut den vannrette komponenten.
Oppgaven er fra læreverket Fysikk 2 ERGO fra Aschehoug. Oppgave 1.07 fra side 40.
Jeg har problemer med denne oppgave, da jeg ikke vet hva komponenter og hva dekomponering er.
Takk, hilsen
Hans-Kristian.
FYSIKK: Dekomponering og kompontenter.
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Først av alt er dette et matematikkforum. Vet ikke hvorvidt fysikkspørsmål tolereres her.
Men hvis du ikke en gang vet hva komponenter og dekomponering er, anbefaler jeg deg å lese i fysikkboken din! Jeg kan nesten garantere deg at de vil vise et eksempel på hvordan du dekomponerer også. Denne oppgaven bør være ganske grei når du har satt deg inn i teorien.
Men hvis du ikke en gang vet hva komponenter og dekomponering er, anbefaler jeg deg å lese i fysikkboken din! Jeg kan nesten garantere deg at de vil vise et eksempel på hvordan du dekomponerer også. Denne oppgaven bør være ganske grei når du har satt deg inn i teorien.