Hvordan løser jeg denne?
[tex](sqrt{n}+log_3^5(14n^5+3n^2+1))(sin(\frac{1}{n^2})+\frac{1}{n^3})^\frac^{1/4}[/tex] for n--> [symbol:uendelig]
Noen som vet hvordan man skriver kvadratrot i 4. grad? Jeg har skrevet det som en potens i 1/4, som jo er det samme, men det ville nok sett litt mer oversiktlig ut med kvadratrot-tegnet.
grenseverdi
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
[tex]\sqrt[4]{x}[/tex]
Code: Select all
\sqrt[4]{x}
-
- Fibonacci
Om vi ser på siste delen
[tex]\sqrt[4]{sin(\frac{1}{n^2})+\frac{1}{n^3}}[/tex]
Så ser vi at denne går mot 0, siden sin(0)=0 og 1/n^3=0 når [tex]n\to\infty[/tex]
Første delen er jeg litt usikker på hva du mener
[tex](sqrt{n}+log_3^5(14n^5+3n^2+1))[/tex]
Hva prøver du og uttrykke med log greiene?
[tex]\sqrt[4]{sin(\frac{1}{n^2})+\frac{1}{n^3}}[/tex]
Så ser vi at denne går mot 0, siden sin(0)=0 og 1/n^3=0 når [tex]n\to\infty[/tex]
Første delen er jeg litt usikker på hva du mener
[tex](sqrt{n}+log_3^5(14n^5+3n^2+1))[/tex]
Hva prøver du og uttrykke med log greiene?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Oppgaven som jeg har skrevet inn er identisk med oppgaven fra oppgaveboka mi (jeg dobbeltsjekket nå). Det som forvirrer meg med denne oppgaven er 5-tallet i logaritmeuttrykket:
[tex]Log^5_3(...)[/tex]
Noen som har en god forklaring på hvordan man forholder seg til den slags uttrykk?
3-tallet er jo greit nok, da [tex]log_a(a)^b=b[/tex]
[tex]Log^5_3(...)[/tex]
Noen som har en god forklaring på hvordan man forholder seg til den slags uttrykk?
3-tallet er jo greit nok, da [tex]log_a(a)^b=b[/tex]
Jeg har (etter mye strev, fordi dette er tydeligvis ikke en vanlig skrivemåte i Norge) funnet ut at
[tex]Log^5_3(...) = (Log^_3(...))^5[/tex]
Derfor blir oppgaven
[tex](sqrt{n}+(log_3(14n^5+3n^2+1))^5)\sqrt[4]{sin(\frac{1}{n^2})+\frac{1}{n^3}} [/tex] for n--> [symbol:uendelig
Dette ender, som Nebuchadnezzar var inne på, at siste del går mot 0, og hvis ikke jeg tar helt feil går første del mot [symbol:uendelig]. Noe må gjøres! Men hva?
[tex]Log^5_3(...) = (Log^_3(...))^5[/tex]
Derfor blir oppgaven
[tex](sqrt{n}+(log_3(14n^5+3n^2+1))^5)\sqrt[4]{sin(\frac{1}{n^2})+\frac{1}{n^3}} [/tex] for n--> [symbol:uendelig
Dette ender, som Nebuchadnezzar var inne på, at siste del går mot 0, og hvis ikke jeg tar helt feil går første del mot [symbol:uendelig]. Noe må gjøres! Men hva?