Differensiallikning løst ved to forskjellige metoder

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 819
Joined: 20/09-2010 14:23
Location: Bergen

Image
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Det stemmer. Det er brukt en metode som kalles å 'multiplisere med integrerende faktor'. Hvis du har en differensialligning på formen

[tex]y^\prime + f(x)y = g(x)[/tex],

Definerer vi den integrerende faktoren til å være [tex]I = e^{\int f(x) dx}[/tex]. Vi multipliserer tvers gjennom ligningen med denne. Da ender vi alltid opp med et uttrykk som vi kan bruke produktregelen "baklengs" på.

I dette tilfellet er f(x) -- funksjonen som er ganget med y -- f(x) = 2. Da får vi [tex]\int 2 dx = 2x[/tex], og integrerende faktor blir da [tex]e^{2x}[/tex]. Det er denne faktoren du ser de har ganget gjennom ligningen med, og videre har de brukt produktregelen baklengs.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 819
Joined: 20/09-2010 14:23
Location: Bergen

Image
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

f(x) er "alt som er ganget med y" i ligningen. I dette tilfellet står det 2y, da er f(x) = 2. Det kunne også ha stått f.eks. [tex]y^\prime + \frac{y}{x} = 2[/tex]. Da er [tex]f(x) = \frac{1}{x}[/tex].

Denne metoden bør stå forklart i boken din. Den er pensum i videregående skole.

Når det gjelder disse oppgavene her, er alle disse enkle og separable, så du kan like greit gjøre det på den 'vanlige' måten som du er vant med. Denne metoden gir først og fremst gevinst når det kommer noen sånne ligninger som den ovenfor her.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 819
Joined: 20/09-2010 14:23
Location: Bergen

Vektormannen wrote:Denne metoden bør stå forklart i boken din. Den er pensum i videregående skole.
Problemet er at den ikke står i matteboken min, men at den burde stått der fordi det kommer to vanskelige oppgaver i arbeidsboka (en bok i tillegg til læreboka full av oppgaver). Som faktisk ikke kunne løses. Jeg har en følelse av at disse oppgavene kan løses med denne metoden.

Disse to oppgavene ser slik ut:

Image

Resten av innlegget ditt forstod jeg, tusen takk Vektormannen
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 819
Joined: 20/09-2010 14:23
Location: Bergen

Hvordan er det man tenker i praksis når man skal gjøre det motsatte av produktregelen? (tenker på oppgavene ovenfor)

Antiderivere der man skal derivere og derivere der man egentlig skulle... :shock:
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 819
Joined: 20/09-2010 14:23
Location: Bergen

Razzy wrote:Hvordan er det man tenker i praksis når man skal gjøre det motsatte av produktregelen? (tenker på oppgavene ovenfor)

Antiderivere der man skal derivere og derivere der man egentlig skulle... :shock:
Var nok litt trøtt igår, men fant utav det. Det er bare å sette inn i det vektormannen har skrevet ovenfor, skulle det være noe mer uklart står også denne metoden forklart på nettet. For dere som evt lurer på samme problem! :)

God vinterferie folkens! :D
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Post Reply