innlevering i p matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
linesol
Noether
Noether
Posts: 45
Joined: 12/10-2010 17:39

SANNSYNLIGHET!

Vi har en innlevering i matte, og har fått oppgaver. Denne innleveringen er avgjørende for karakteren min i matte. Og jeg trenger sårt hjelp med noen oppgaver. Håper noen vil hjelpe meg!!!

Narvestad vgs har 50 elever, og har hatt en musikal. 10 av elevene spilte i band, 10 var med på arrangering, mens 5 spilte i band + arrangering.

10+10+5 = 25 elever. ( Men i oppgaven står det at det er 50 elever, hvorfor? )

Hvor mange av elevene var med på arrangering?
Hvor mange spilte ikke i band?
Hvor mange av elevene var ikke med på noe?

Som dere ser er det 5 stykker som gjorde begge deler.. Derfor synes jeg det er vankelig å finne svaret ...
Håper noen kan hjelpe meg!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Veldig viktig å tegne problemene sine

Tror du at du klarer oppgaven nå ?

Om ikke så bare spør igjen, så kan vi gi deg litt flere tips.

Image
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
linesol
Noether
Noether
Posts: 45
Joined: 12/10-2010 17:39

å, huff. Jeg aner virkelig ikke. Og ja, jeg har prøvd å lage et slikt vendediagram slik som du har gjort her.. men jeg synes ikke det hjelper med fortåelsen akkurat :/
men takk for svar either way :D
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Image

Sånnn litt klarere siriklene viser gruppene.

Du vil gjerne finne ut hvor mange som befinner seg innenfor den røde og den blå sirkelen. Ser du at om du legger sammen

10+10+5 så teller du den gruppen i midten to ganger? Altså du tar med de som har begge deler to ganger. Du vil gjerne bare telle hver elev en gang.

Under har jeg tegnet en mulig løsning på problemet. Denne matten er veldig lett så er bare å få in forståelsen.

http://i.imgur.com/khk9G.jpg

Altså vi legger sammen de som er med å arrangere og de som spiller i band, men ikke er med på å arrangere.

Vi vet at TOTALT er det 10 personer som er med i band.
5 av disse 10 er også med å arrangere. Det betyr at de som BARE spiller i band er 5 personer.

Dermed får du at de som spiller i band og eller er med å arrangere er

10 + 10 - 5

Siden vi helst ikke vil telle dobbelt de som er med på begge deler =)

Resten klarer du sikkert å tenke deg til.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
linesol
Noether
Noether
Posts: 45
Joined: 12/10-2010 17:39

åja tusentakk . nå tror jeg at jeg skjønte det :p
linesol
Noether
Noether
Posts: 45
Joined: 12/10-2010 17:39

unnskyld... men kan det stemme her at det er 3) 25 elever som ikke gjør noen ting ?..
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Det jeg har prøvd å si til deg, hinte og peke til er at det IKKE er 25 elever som er med på arrangering og band.

Det er 10 elever med på arrangering og 10 elever med på band.

5 elever er med på begge deler

Da kan vi si at det er

5 elever BARE på arrangering
5 elever BARE på band
5 elever på BEGGE deler
15 elever totalt.

Det er derfor sirklene overlapper hverandre... Slik du tenker så legger du bare sirklene sammen, uten å tenke på at de overlapper.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
linesol
Noether
Noether
Posts: 45
Joined: 12/10-2010 17:39

Hei ... du skjønner jeg spurte pappa. Og han mente så sterkt at det var 25 elever som ikke var med på noe. Noe jeg mente var feil, ettersom jeg har studert alt av disjunkte hendelser i dag.....
Og pappa er utdannet siviløkonom, og er generelt driiitgod i matte.. Derfor tvilte jeg...... sorry.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Altså jeg tviler ikke på at faren din er god i matte. Og selv var jeg kjempeusikker når jeg holdt på med disse oppgavene. Problemet er at vi må tolke oppgavene for å finne ut hva de spør etter.

Det jeg gav deg er "lærebok definisjonen" måten lærere vil at du skal tolke oppgaven på.

Slik som oppgaven står kunne jo det vært at det var

10 som KUN var med på band
10 som KUN var med på arrangering
5 som KUN var med på begge deler

Og om det var slik oppgaven skulle bli tolket har faren din selvfølgelig riktig.

Men slik som oppgaven står nå er 15 riktig i forhold til slik lærerene vil at du skal tolke den ^^
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply