SANNSYNLIGHET!
Vi har en innlevering i matte, og har fått oppgaver. Denne innleveringen er avgjørende for karakteren min i matte. Og jeg trenger sårt hjelp med noen oppgaver. Håper noen vil hjelpe meg!!!
Narvestad vgs har 50 elever, og har hatt en musikal. 10 av elevene spilte i band, 10 var med på arrangering, mens 5 spilte i band + arrangering.
10+10+5 = 25 elever. ( Men i oppgaven står det at det er 50 elever, hvorfor? )
Hvor mange av elevene var med på arrangering?
Hvor mange spilte ikke i band?
Hvor mange av elevene var ikke med på noe?
Som dere ser er det 5 stykker som gjorde begge deler.. Derfor synes jeg det er vankelig å finne svaret ...
Håper noen kan hjelpe meg!
innlevering i p matte
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
Veldig viktig å tegne problemene sine
Tror du at du klarer oppgaven nå ?
Om ikke så bare spør igjen, så kan vi gi deg litt flere tips.

Tror du at du klarer oppgaven nå ?
Om ikke så bare spør igjen, så kan vi gi deg litt flere tips.

"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU

Sånnn litt klarere siriklene viser gruppene.
Du vil gjerne finne ut hvor mange som befinner seg innenfor den røde og den blå sirkelen. Ser du at om du legger sammen
10+10+5 så teller du den gruppen i midten to ganger? Altså du tar med de som har begge deler to ganger. Du vil gjerne bare telle hver elev en gang.
Under har jeg tegnet en mulig løsning på problemet. Denne matten er veldig lett så er bare å få in forståelsen.
http://i.imgur.com/khk9G.jpg
Altså vi legger sammen de som er med å arrangere og de som spiller i band, men ikke er med på å arrangere.
Vi vet at TOTALT er det 10 personer som er med i band.
5 av disse 10 er også med å arrangere. Det betyr at de som BARE spiller i band er 5 personer.
Dermed får du at de som spiller i band og eller er med å arrangere er
10 + 10 - 5
Siden vi helst ikke vil telle dobbelt de som er med på begge deler =)
Resten klarer du sikkert å tenke deg til.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
Det jeg har prøvd å si til deg, hinte og peke til er at det IKKE er 25 elever som er med på arrangering og band.
Det er 10 elever med på arrangering og 10 elever med på band.
5 elever er med på begge deler
Da kan vi si at det er
5 elever BARE på arrangering
5 elever BARE på band
5 elever på BEGGE deler
15 elever totalt.
Det er derfor sirklene overlapper hverandre... Slik du tenker så legger du bare sirklene sammen, uten å tenke på at de overlapper.
Det er 10 elever med på arrangering og 10 elever med på band.
5 elever er med på begge deler
Da kan vi si at det er
5 elever BARE på arrangering
5 elever BARE på band
5 elever på BEGGE deler
15 elever totalt.
Det er derfor sirklene overlapper hverandre... Slik du tenker så legger du bare sirklene sammen, uten å tenke på at de overlapper.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Hei ... du skjønner jeg spurte pappa. Og han mente så sterkt at det var 25 elever som ikke var med på noe. Noe jeg mente var feil, ettersom jeg har studert alt av disjunkte hendelser i dag.....
Og pappa er utdannet siviløkonom, og er generelt driiitgod i matte.. Derfor tvilte jeg...... sorry.
Og pappa er utdannet siviløkonom, og er generelt driiitgod i matte.. Derfor tvilte jeg...... sorry.
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
Altså jeg tviler ikke på at faren din er god i matte. Og selv var jeg kjempeusikker når jeg holdt på med disse oppgavene. Problemet er at vi må tolke oppgavene for å finne ut hva de spør etter.
Det jeg gav deg er "lærebok definisjonen" måten lærere vil at du skal tolke oppgaven på.
Slik som oppgaven står kunne jo det vært at det var
10 som KUN var med på band
10 som KUN var med på arrangering
5 som KUN var med på begge deler
Og om det var slik oppgaven skulle bli tolket har faren din selvfølgelig riktig.
Men slik som oppgaven står nå er 15 riktig i forhold til slik lærerene vil at du skal tolke den ^^
Det jeg gav deg er "lærebok definisjonen" måten lærere vil at du skal tolke oppgaven på.
Slik som oppgaven står kunne jo det vært at det var
10 som KUN var med på band
10 som KUN var med på arrangering
5 som KUN var med på begge deler
Og om det var slik oppgaven skulle bli tolket har faren din selvfølgelig riktig.
Men slik som oppgaven står nå er 15 riktig i forhold til slik lærerene vil at du skal tolke den ^^
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk