Lurer litt på hvordan jeg skal føre en derivasjon av tre produkter derivert med produktregel (to ganger)?
Oppgaven er:
a) Vis at [tex](ye^{-x}sinx)^,=y^,e^{-x}sinx+ye^{-x}(cosx-sinx)[/tex]
Noen som vil ta en titt på det?
Poenget er at jeg ikke er helt sikker på om jeg kan skrive slik, eller om jeg da kommer til å derivere de to første for mange ganger?:
[tex](ye^{-x}sinx)^,=((ye^{-x})^,)sinx)^,= ...[/tex]
Derivasjon av tre produkter
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Grothendieck
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
eller
-
- Euler
Hvis jeg forstår deg rett så er det ikke helt riktig det du foreslår. Det du må gjøre er å se på to av faktorene som én. Det kan du gjøre på flere måter (flere kombinasjoner), men det blir f.eks. slik: [tex](y e^{-x} \sin x)^\prime = y^\prime \cdot e^{-x}\sin x + y \cdot (e^{-x} \sin x)^\prime[/tex]. I det bakerste leddet må du da bruke produktregelen på nytt.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Grothendieck
Var det jeg tenkte at mitt forslag ikke var helt riktig, tenkte jeg måtte på ett eller annet vis "slå sammen" to av faktorene, men var ikke helt sikker på hvordan jeg skulle gjøre det.Vektormannen wrote:Hvis jeg forstår deg rett så er det ikke helt riktig det du foreslår. Det du må gjøre er å se på to av faktorene som én. Det kan du gjøre på flere måter (flere kombinasjoner), men det blir f.eks. slik: [tex](y e^{-x} \sin x)^\prime = y^\prime \cdot e^{-x}\sin x + y \cdot (e^{-x} \sin x)^\prime[/tex]. I det bakerste leddet må du da bruke produktregelen på nytt.
Tusen takk for hjelpen enda en gang, nå vet jeg mye mer om dette

Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
eller
eller