den inverse matrisen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
gill
Leibniz
Leibniz

Jeg lurer på om det er mulig å forklare en definisjon i boka siden det hadde vært mye lettere å huske den da. Vi har at den inverse matrisen:

C er definert som:

[tex]A^{-1}=E_kE_{k-1}.....E_{2}E_1[/tex] (A)

Og vi har at

[tex]AA^{-1}=AE_kE_{k-1}.....E_{2}E_1=I[/tex] (B)

[tex]A^{-1}A=E_kE_{k-1}.....E_{2}E_1A=I[/tex] (C)

Hvor [tex]E_k[/tex] med k fra 1 til n er identitetsmatrisen multiplisert med en elementær radoperasjon. Jeg skjønner dette sånn cirka i og med at AI=A og at E en E ganget med A vil være det samme som å gange A med det samme som du ganget I med for å lage E. For eks:

[tex]\begin{bmatrix} 1 & 0 \\ 0 & 1 \end{bmatrix}[/tex]

legger til rad 1 til rad 2 i I og får en E:

[tex]\begin{bmatrix} 1 & 0 \\ 1 & 1 \end{bmatrix}[/tex]

Vi har A:

[tex]\begin{bmatrix} 2 & 5 \\ 3 & 7 \end{bmatrix}[/tex]

legger rad 1 til 2 i A:

[tex]\begin{bmatrix} 2 & 5 \\ 5 & 10 \end{bmatrix}[/tex]

ganger A med E:

[tex]\begin{bmatrix} 1 & 0 \\ 1 & 1 \end{bmatrix}\begin{bmatrix} 2 & 5 \\ 3 & 7 \end{bmatrix}=\begin{bmatrix} 2 & 5 \\ 2+5 & 3+7 \end{bmatrix}[/tex]

Dette går jo når man ganger fra venstre. Det skal gå fra høyre og fra def (A) øverst men for meg hadde det vært ålreit med en litt bedre forståelse hvis det fantes så jeg slipper å pugge
:)

Fordi at jeg skjønner ikke mer enn at jeg kan vise det og at I ganget med en elementær radperasjon i et eksempel gir ganske god mening for meg men hvordan rekkefølgen på forskjellige E spiller inn for å lage

[tex]A^{-1}=E_kE_{k-1}.....E_{2}E_1[/tex]

gjør at jeg faller helt av. Så hvis noen har noen mirakler av tips til meg så gjerne fortell :) Og hvorfor (B) og (C) gir samme svar
ærbødigst Gill
Markonan
Euclid
Euclid

Det blir forskjellig siden når du ganger [tex]A^{-1}A[/tex] så må du begynne å gange med [tex]E_1[/tex], ikke [tex]E_k[/tex] som for [tex]AA^{-1}[/tex]. Det kommer av at matrisemultiplikasjon ikke er kommutativt.

Var det det du lurte på?
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Post Reply