Matriser, invertering og intuisjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
MatteNoob
Riemann
Riemann

Å finne den inverse matrisen.

Har jeg forstått det riktig, når jeg sier at det er to måter å finne den inverse matrisen på?

1) Å bruke Gauss-Jordan og begynne med en matrise der

[tex]A = I[/tex]

[tex]I = A^{-1}[/tex]

2) Å finne Adj(A) og dele dette på determinanten til A.

Hva er egentlig Adj(A) - dvs, hva er det egentlig man gjør? Hvilke egenskaper har Adj(A) i forhold til A?

Edit: Typo i emnetittel.
Last edited by MatteNoob on 09/05-2011 06:09, edited 2 times in total.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
espen180
Gauss
Gauss

På 1) antar jeg du mener å radredusere matrisen [tex]\[A|I\][/tex] til [tex]\[I|A^{-1}\][/tex]. Dette virker fordi en inverterbar matrise alltid kan skrives på formen [tex]A=E_n E_{n-1} ... E_1I[/tex], der [tex]E_i[/tex] er elementærmatriser (oppnådd ved å utføre en enkelt inverterbar radoperasjon på [tex]I[/tex]).

Den adjunkte matrisen til [tex]A[/tex], [tex]\text{adj}(A)[/tex] er den transponerte kofaktormatrisen. Kofaktormatrisen er matrisen som har underdeterminantene til [tex]A[/tex] som elementer.

Jeg har aldri sett et bruksområde for adj(A) som ikke innebærer å finne den inverterte matrisen. De viktigste egenskapene finner du på wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Adjugate_matrix#Properties
MatteNoob
Riemann
Riemann

1) Ja, det var dette jeg mente, men jeg visste ikke hvordan jeg kunne skrive det i latex. Ok, skjønner.

2) Ok, men er det da greit å først transportere A, så finne kofaktorene for den transporterte, deretter finne komplementene ut fra [tex](-1)^{r+n}[/tex] der r er linjenummer og n kolonnenummer?

---

Hvis man har A og den inverse av A, som begge er 3x3-matriser, og deretter summerer de tre vektorene i A, for så å gjøre det samme med den inverse, vil man da komme tilbake til utgangspunktet?

Vil med andre ord [tex]A+A^{-1} = 0[/tex] (nullmatrise)?
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
espen180
Gauss
Gauss

Ja, du kan vel transponere først. Man har jo at [tex]\left(A^{-1}\right)^T=\left(A^T\right)^{-1}[/tex].

Nei, uttrykket ditt stemmer ikke generellt. Definisjonen av inversen av [tex]A[/tex] (hvis den finnes) er en matrise [tex]B[/tex] slik at [tex]AB=BA=I[/tex], men dette medfører ikke at [tex]A+B=0[/tex]. (Man kan faktisk vise at dette kun kan være (men ikke nødvendigvis er) sant dersom [tex]A^2=AA=-I[/tex]. Prøv.)
Post Reply