problemer med fasit for eksamensoppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
gill
Leibniz
Leibniz

Ja jeg har sendt det spørsmålet her litt rundt, uten hell. Det er skrevet på engelsk det jeg lurer på og alt er notert i vedlegget her.

Det handler om sirkelintegral og curl F:

Oppgaven

http://bildr.no/view/883606

Og fasit hvor jeg har skrevet alle mine spørsmål (ekke få):

http://bildr.no/view/883607

Spørsmålene er på engelsk i fasiten siden jeg har prøvd å spørre noen andre på nettet , men tenkte det var like så hyggelig som norsk jeg da
ærbødigst Gill
Vektormannen
Euler
Euler

Hvis curl F = 0 så er feltet F konservativt. Da er linjeintegralet av F mellom to punkter uavhengig av veien man integrerer over. Dette utnytter de ved å parameterisere kurven mellom start- og sluttpunktet på enklest mulig måte. Den enkleste veien er den rette linja som starter i (0,0,0) og slutter i (1,0,0), som er gitt ved x = t og y = z = 0.  denne kurven vil feltet F være gitt ved [tex]F(x,y,z) = (x \cos(y^2), z - x^2 y \sin(y^2), y) = (t \cdot \cos 0, 0 - t^2 \cdot 0 \cdot \sin 0, 0) = (t,0,0)[/tex]. Videre har vi at [tex]\vec{T} ds = d\vec{r} = \frac{d\vec{r}}{dt} dt = (1,0,0) dt[/tex].

Da blir altså integralet [tex]\int_C \vec{F} \cdot \vec{T} ds = \int (t,0,0) \cdot (1,0,0) dt[/tex].

Det jeg har skrevet her er stort sett det samme som står i fasiten, bare med andre ord. Hva av dette er det du ikke er med på?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
gill
Leibniz
Leibniz

Nå skjønte jeg hvorfor F=(t,0,0) Må jo gå samme vei som vektoren r:)

Men det som jeg ikke helt skjønner er hvorfor curl F=0 gir konservativt felt. Jeg vet bare at felt er konservative når

[tex]\nabla f=F[/tex]
ærbødigst Gill
Vektormannen
Euler
Euler

Grunnen til at det blir F = (t,0,0) er ikke at F må gå samme vei som vektorn [tex]\vec{r}[/tex], men det er mulig jeg misforstår. Det kunne blitt noe helt annet enn (t,0,0), men det ble slik pga. hvordan F var definert. Hadde F f.eks. vært F = (x,x,x) ville F vært lik F = (t,t,t) på kurven.

Når det gjelder at [tex]\text{curl} F = 0[/tex] for et konservativt felt, så kommer dette av at [tex]\nabla \times \nabla f = 0[/tex], som er en av identitetene for [tex]\nabla[/tex]-operatoren. Dette står det helt sikkert noe om i boken din?
gill
Leibniz
Leibniz

ja der har du helt rett. Det gjør det:) Men ofte går man ofte over bekken for å hente vann for å si det sånn. Da vet jeg hvorfor man ser at det er konservativt.

Men F har en verdi i forskjellige punkter gitt ved parameterisering for x=t i dette tilfellet siden x for r er t og y=z=0?
ærbødigst Gill
Vektormannen
Euler
Euler

Det stemmer. Du får (t,0,0) når du setter inn x = t og y = 0 og z = 0 for x, y og z i uttrykket for F i oppgaven.
gill
Leibniz
Leibniz

ja det blir vel heller F må jo ikke gå samme vei som r man vil bare se hvor mye av den som går i retning av r ved all verdier for x gitt ved t i denne oppgaven
ærbødigst Gill
Vektormannen
Euler
Euler

Det stemmer. Man er bare interessert i verdiene av F på kurven (og av disse igjen så er vi bare interessert i komponenten som er parallell med kurven i hvert punkt), så derfor kan vi også uttrykke F ved parameteriseringen.
Post Reply