Page 1 of 1

Ulikhet

Posted: 04/09-2011 12:13
by alike
3-5x/5 > 1+x/3 -2

...er felles nevner 5 ?

og når jeg skal gange med felles nevner skal jeg da foreksempel i først ledd gjøre 3-5x * 5 og så stryke 5 i nevner mot 5eren jeg ganger me? eller skal jeg bare gange ut å få 15-25x å så stryke 5 i nevner mot 15 å få 3 ?

Posted: 04/09-2011 14:00
by alike
Ingen?

Posted: 04/09-2011 14:04
by Nebuchadnezzar
Riktig det siste du sier

Fellesnevner er ofte produktet av alle nevnerene. Eller at vi bare ganger sammen alle nevnerene. Noenganger er ikke dette tilfellet

slik som for eksempel

[tex]\frac{1}{2} + \frac{1}{4} + \frac{1}{8}[/tex]

Her er fellesnevner 8. Siden alle nevnerene er delelig på 8. En fellesnevner er bare et tall som er slik at alle nevnerene er delelig på det. En annen fellesnevner til stykket over er 16 eller 2*4*8=64. Men ofte vil vi velge fellesnevner så liten som mulig. Siden det forenkler regningen vår. Men det er ikke noe galt i å for eksempel bruke fellesnevner 64 på brøken over.

Men ja fellesnevner i ditt stykke er 3*5=15

Posted: 04/09-2011 15:38
by alike
Må svaret bli en hel 0 eller kan det bli et tall med en desimal etter komma ?

Posted: 04/09-2011 15:42
by Nebuchadnezzar
Svaret på din oppgave blir noe alla

x > bleh eller x < bleh

En ulikhet spør når en størrelse er større enn en annen-

x^2 < 4

Spør for eksempel. "For hvilke x-verdier er x^2 mindre enn 4 ?"
Din oppgave kan storst sett løses akkuratt som vanlig.

Sett på fellesnevner, og isoler x

Posted: 04/09-2011 15:52
by alike
Det vet jeg. Men kommer ikke frem til at x > 1.7

Noe jeg ikke får til å stemme med å sette på prøve :S

Posted: 04/09-2011 15:55
by Nebuchadnezzar
Prøv heller med at svaret er

x < 3

Da kan du teste om dette er logisk ved å bruke x=2 og x=4
eller x=1 og x=3

Posted: 04/09-2011 16:18
by alike
Jeg tror det jeg gjør feil er hvordan jeg ganger med felles nevner.

3-5x/5 >1+x/3 -2 |ganger med 15

stryker så 15 mot 5 og står igjen med 5 og stryker 15 mot 3 og står igjen med 5.

så ganger jeg inn 3*5, 5x*5 og 1*5, x*5 og -2*g

som gir meg 15-15x > 5+5x -30

og så 15-5+30 > 5x +15x

= 40 > 20x

=40/20 >20x/20

=2 > x


Humm. Jeg kommer frem til så mange forskjellige svar :S

Jeg må ha en liten pause for å rense opp i hode. Jeg lager meg noe fiskegrateng jeg hehe :)

Posted: 04/09-2011 17:01
by Nebuchadnezzar
Fin føring er essensielkt. Og bruk metoden der du putter inn tall for hver linje. Da ser du hvor feilen din er. Det å bruke latex på forum er det samme som orgasme for øynene.

Husk også å bruk parenteser om du nekter å bruke latex

1+x/3 -2 kan bety mange ting, for eksempel

[tex]1 + \frac{x}{3}-2[/tex]

eller

[tex]\frac{1+x}{3}-2[/tex]

eller

[tex]\frac{1+x}{3-2}[/tex]

osv. Om du ikke skriver nøyaktig hva oppgaven din er, og bruker nøyaktige parenteser og oppdeling blir det veldig vanskelig å vite hva oppgaven din er, og også å hjelpe deg.

Posted: 04/09-2011 18:36
by alike
Jeg burde lære å skrive inn stykkene ja :)

Men her er uansett stykket:

Image

Gi meg en utregning så skal jeg prøve meg på flere eksempler :)

Posted: 04/09-2011 18:45
by Nebuchadnezzar
[tex]\frac{{3 - 5x}}{5} > \frac{{1 + x}}{3} - 2 [/tex]

[tex] \frac{{3 - 5x}}{5} > \frac{{1 + x}}{3} - \frac{6}{3} [/tex]

[tex] 15\left( {\frac{{3 - 5x}}{5}} \right) > 15\left( {\frac{{x - 5}}{3}} \right) [/tex]

[tex] 3\left( {3 - 5x} \right) > 5\left( {x - 5} \right) [/tex]

[tex] 9 - 15x > 5x - 5 [/tex]

[tex] 9 + 5 > 5x + 15x [/tex]

[tex] 20x < 14[/tex]

[tex] x < \frac{{7 \cdot 2}}{{2 \cdot 10}} [/tex]

[tex]x < \frac{7}{{10}} [/tex]

Posted: 04/09-2011 19:02
by alike
[tex]\frac{{1 + x}}{3} - \frac{6}{3}[/tex]

Hvordan ble dette [tex]\frac{{x - 5}}{3}[/tex] ?

Posted: 04/09-2011 19:04
by Aleks855
De har felles nevner, så da legger du bare sammen tellerne.

[tex]\frac{1+x}{3} - \frac{6}{3} = \frac{1+x-6}{3} = \frac{x-5}{3}[/tex]