Page 1 of 1
Forholdstall. Hjeeelp!
Posted: 08/09-2011 18:55
by glaffer
Oppgave.
Bendik har 45 liter ferdigblandet maling. Forholdet mellom gul og rød maling er 1:8
A: Hvor mye gul og hvor mye rød maling er det i denne blandingen?
B: Bendik syntes fargen er feil. Han vil tilsette ekstra rød maling slik at forholdet blir 1:10
Hvor mye rød maling må han tilsette?
Oppgave B skjønner jeg ikke en dritt av

Posted: 08/09-2011 20:40
by neodn
Ved 45 liter ferdig maling kan vi si at det er 8 deler rød maling per del gul maling. Tilsammen er det 9 deler. Resten klarer du sikkert selv

Posted: 08/09-2011 21:03
by glaffer
Nei A sier seg selv, det er 5 liter/40 liter tilsammen 45.
Det som sagt B som er problemet..
Posted: 08/09-2011 21:33
by neodn
Hvis 1 del = 5 liter, og han må tilsette 2 deler rød maling for å få forholdet 1:10, blir det enklere å skjønne da?

Posted: 08/09-2011 22:03
by glaffer
det aner meg at svaret blr 5x2 altså 10 liter men jeg er forsatt like idiot i huet som da jeg var 16 noe som er blitt noen år siden.
skulle gjerne sett hvordan regnestykket skal se ut så jeg har noe å forholde meg til

Posted: 08/09-2011 22:37
by neodn
Det er riktig det!
1 : 8 gir 5 liter per del
For å få forholdet 1:10 må vi legge til 2 deler
1 : (8+2) = 1:10
For å få forholdet må vi altså legge til 2*(5 liter) = 10 liter.
Posted: 08/09-2011 22:59
by glaffer
Takker

Det var så enkelt ja. Men når jeg prøver samme fremgangsmåte her feiler jeg igjen!
petter har 14 liter oljeblandet bensin. forholdet mellom olje og bensin er 1:20
hvor mye olje må han tilsette for å at forholdet skal bli 1:15.

Posted: 08/09-2011 23:29
by neodn
Haha, den var verre ja!
Jeg innbiller meg at svaret er 5*(2/3) = 10/3.
Kan det stemme?
Posted: 09/09-2011 00:41
by Kork
Jeg prøvde meg på en løsning men det kan hende det er feil:

Posted: 09/09-2011 01:12
by neodn
neodn wrote:Haha, den var verre ja!
Jeg innbiller meg at svaret er 5*(2/3) = 10/3.
Kan det stemme?
Sukk, håpløst.
Det Kork skriver er riktig!
Jeg jazzet fram dette etter litt søvn:
1 del = 2/3
(2/3)*20 = 13.333...
13.333/15 = 0.8888889
0.888889 - 2/3 = 2/9
Korks fremgangsmåte er uansett mer matematisk korrekt og stilren!
Posted: 09/09-2011 11:26
by glaffer
Takk skal dere ha begge to. Ettersom jeg har noen måneder til kommer jeg garrantert til å legge ut flere av de såkalte vanskelige oppgavene i hvert kapittel selv om de ikke er nødvendige å kunne i følge lærer må jeg vite hvordan det kan løses. Da trenger jeg skarpe huer som ser tall litt annerledes enn jeg

Posted: 09/09-2011 18:41
by neodn
Ja, det er bare å fyre løs!
