Page 1 of 1

dekningsgrad og prisreduksjon

Posted: 21/10-2011 20:40
by Nephilia
HJELP...
Din bedrift har behov for å øke salgsvolumet, og vureder om den skal bruke prisen aktivt for å øke sin markedsandel.
Bedriften har idag en dekningsgrad på 30%, og ønsker å vurdere effektene av en generell prisreduksjon på 5%.
Dersom de variable og faste kostnadene er som tidligere, hvor mye må bedriften minst øke sin omsetning med i prosent for å få en positiv effekt av prisreduksjonen?
Hvor mye må bedriften minst øke sin omsetning med i prosent dersom prisreduksjonen blir 10% ?

har noen en god forklaring på hvordan jeg løser dette, og i tillegg forstår det?

Posted: 31/10-2011 23:09
by askefast
Dekningsbidraget sier vel noe om hvor mye som er igjen til å dekke faste kostnader. DB = OMS -VK. ( Db omgjort til % = dg).

Slik jeg tolker oppgaven, så faller omsetningen med 5%. Det betyr også at dekningsbidraget vil falle, i og med at VK er det samme.

Da vil du stå igjen med mindre til å dekke faste kostnader, og det eventuelle overskuddet du måtte få.
Men jeg vet ikke hvordan du skal løse den, når det ikke er noen oppgitte tall å forholde seg til.