Bevis - inversfunksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
svinepels
Descartes
Descartes

Her om dagen funderte jeg over at regnereglene vi har for eksponentialfunksjonen og logaritmefunksjonen på mange måter er motsatte avhverandre. Ta for eksempel følgende regler:

[tex]\exp (a+b) = \exp a \cdot \exp b[/tex]
[tex]\ln(ab) = \ln a + \ln b[/tex]

Jeg tenkte naturligvis at dette har med at de er inverser av hverandre. Så jeg stilte meg den helt generelle problemstillingen:

Proposisjon:

La [tex]f: A \to A[/tex] være en funksjon med en invers, og la [tex]a,b \in A[/tex]. Anta at [tex]f(a \bullet b) = f(a) \diamond f(b)[/tex], der [tex]\bullet[/tex] og [tex]\diamond[/tex] er operasjoner som kan anvendes på ordnede par av elementer i A og som resulterer i et nytt element i A. Da vil følgende gjelde:

[tex]f^{-1}(a \diamond b) = f^{-1}(a) \bullet f^{-1}(b)[/tex]

----

Forsøk på bevis:

La [tex]p=f^{-1}(a)[/tex] og [tex]q=f^{-1}(b)[/tex]. Da vil [tex]f(p)=a[/tex] og [tex]f(q)=b[/tex]. Dette gir

[tex]a \diamond b = f(p) \diamond f(q) = f(p \bullet q)[/tex]

Tar vi invers av ligningen over

[tex]f^{-1}(a \diamond b) = f^{-1}\left( f(p \bullet q) \right) = p \bullet q = f^{-1}(a) \bullet f^{-1}(b)[/tex].

Som fullfører beviset.

----

Lurte på om dette er et forsvarlig bevis, og ikke minst, er utsagnet sant utifra antakelsene? Har ennå ikke tatt noen emner som tar for seg operasjoner og slikt på et så generelt nivå, det kommer vel i mer avanserte algebrakurs senere.
Last edited by svinepels on 27/10-2011 16:44, edited 1 time in total.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Vektormannen
Euler
Euler

Nå har ikke jeg tatt noen algebrakurs selv, men dette ser for min del veldig riktig ut i alle fall!
Elektronikk @ NTNU | nesizer
espen180
Gauss
Gauss

Dette ser riktig ut. Det du har gjort her er å bevise at dersom en homomorfi fra en gruppe til en annen er inverterbar, er også inversen en homomorfi fra den andre gruppen til den første.

http://en.wikipedia.org/wiki/Group_homomorphism
svinepels
Descartes
Descartes

Awesome. Gleder meg til gruppeteori 8-)
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Post Reply