Aleks855 wrote:Det er klinkende klart at det finnes ildsjeler her inne med overveldende intellekt, så jeg vil gjerne stille noen ganske generelle spørsmål.
Er du fornøyd med hvordan fagstoff undervises på skolen?
Ville du gjort noe annerledes hvis du var lærer?
Ville du gjort noe annerledes hvis du var utdanningsminister?
Er sikkert ikke mange som vet av YouTube-kanalen min, men jeg får ofte sånne spørsmål, og jeg får ganske mange meldinger fra elever som er oppgitt over hvordan utdanningssystemet IKKE tar hensyn til individer.
Skolen er full av individer. Alle vet dette.
Fagstoff undervises på én og samme måte, etter man har konstatert at alle er individer, og ikke innhenter informasjon effektivt på én og samme måte.
Det forventes at alle individene lærer stoffet.
Dette er det som plager meg mest med utdanningsplattformen.
Skulle gjerne hørt hva dere syns om dette.
Er du fornøyd med hvordan fagstoff undervises på skolen?
Ville du gjort noe annerledes hvis du var lærer?
Ville du gjort noe annerledes hvis du var utdanningsminister?
Personlig er jeg ikke spesielt imponert over undervisningen i skolen (barne- & ungdomstrinnet og vgs), noe av dette kan gjøres noe med også av enkeltpersoner, andre problemer er langt vanskeligere å ta tak i fordi det ville kreve samarbeid mellom omtrent "alle" enkeltpersonene i systemet. Er enig med
claudeShannon i at universitetssystemet er bedre for "Individuelt tilpasset læring", som de også skryter på seg på lavere nivå...
F.eks. er det jo mange lærere som ville at alle elevene skulle være "på samme sted" i boken.
På dette området, som jeg i likhet med dere mener er det viktigste å forandre på, er det nokså mye opp til den enkelte lærer å forandre på opplegget. Hadde jeg vært/kommer jeg noen gang til å bli lærer, vil jeg gjøre alt jeg kan for å gi mine elever et bedre opplegg her, og ville forsøkt å oppmuntre kollegaer til å gjøre det samme. Foreløpig er jeg imidlertid ingen lærer. Det vil si, ikke for andre enn meg selv

.
Diskusjon også i fag som matematikk slik
Nebuchadnezzar nevnte ville vært en fordel, men kan være problematisk med tanke på svært ujevnt nivå hos elevene. Det kan lett bli at en eller to "flinke" har ordet, mens resten av gruppen dessverre vet svært lite om hva som foregår...
I tillegg ville jeg forsøkt å øke motivasjonen hos alle elevene, bl.a. ved å bruke litt tid (men ikke for mye) til å vise hva dette kan brukes til... Dette gjelder også på universitetsnivå, på ganske mange retninger vet man forholdsvis lite om hva det man lærer i fagene kan brukes til når man en gang blir ferdig med en grad. Noe samarbeid mellom skole/utdanningsinstitusjon og næringsliv regner jeg også for positivt, så sant man også får større faglig innsikt gjennom samarbeidet
Når det gjelder sammenligning med universitetsnivå, er vel problemet at mange elever i b./u. skole & vgs ikke ville lære noe særlig hvis de selv skulle ha ansvar for å lære pensum...
For de som klarer utfordringen med å være selvlært vil jeg anbefale å ta ansvaret dette medfører...
I mindre grupper ville det være svært mye lettere å få tilpasset undervisningen,
. Kan være en av grunnen til at flere elever ved de beryktede private "eliteskolene" scorer forholdsvis høyrt når det gjelder resultater. Men her spiller vel bl.a. skolenes økonomiske interesser inn, det blir dyrt med små grupper fordi man må lønne flere lærere. Å lage gigantgrupper er mye mer lønnsomt...
Jeg er ikke imot å blande sammen elever med ulik alder, det regner jeg som positivt, men da bør det gjøres i mindre grupper. I samme rom burde det da ikke være flere personer enn i en vanlig klasse, og disse burde samarbeide i grupper på 5-6 personer, og de flinke i lavere klasse kunne få samarbeide med noen i en høyere, de fra høyere klasse kunne hjelpe "svakere" og "midt-på-treet" elever i den laveste klassen, og kanskje til og med kunne elever fra den laveste av klassene hjelpe "svakere" elever i den høyeste klasssen. Ingen Umulighet! Fikk man dette til å fungere uten at det ble kaotisk, kunne det vært en flott måte å arbeide på.
De eneste, så vidt jeg vet, som får undervisning i helt små grupper, er utviklingshemmede eller "hyperaktive" som sendes på spesialskoler...
Og kanskje også elever på mindre populære privatskoler, eller på offentlig skole i svært små områder.
Hvis jeg var utdanningsminister, vet jeg faktisk ikke hvor mye jeg kunne gjort for å forbedre de faktiske forholdene på skolene rundt omkring, det ville blant annet avhenge av samarbeidsvilligheten til de enkelte lærerne, tror jeg ville foreslått mange av forbedringene som jeg selv ville ha utført i min egen klasse hvis jeg var lærer, og så håpet at flest mulig lærere anså dette for å være gode tips og prøvde dem ut i praksis...
Ser at jeg er svært enig med
Nebuchadnezzar på dette området, kanskje fordi vi har gjort samme erfaring med å "kunne for mye" i forhold til det man skulle lære på dette nivået iflg. læreplanen.
Etter egen erfaring, hvis man virkelig vil ta ansvar for egen læring og klarer å tilegne seg stoffet på egenhånd, kan det være en god løsning å "melde seg ut" av systemet... En kan gå så langt en vil utenfor pensum, bare man også lærer seg det som en må kunne i følge læreplanen. Samtidig tror jeg det er et tap for skolene hvis de alle de flinkeste elevene forsvinner, de kunne vært en god ressurs til å f.eks. forklare ting til andre elever i klassen i mindre grupper, og dermed kunne elevene lært mer enn en enkelt lærer kan klare å formidle, samtidig som de flinkeste i klassene fikk uformell "undervisningserfaring".