Algebra - kjemi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 819
Joined: 20/09-2010 14:23
Location: Bergen

[tex]$${{\left( {{x \over {5,00}}} \right)} \over {\left( {{{0,25\; - \;x} \over {5,00}}} \right)\; \cdot \;\left( {{{0,65\; - \;x} \over {5,00}}} \right)}}\; = \;15$$[/tex]

[tex]$$\left( {{x \over {5,00}}} \right) = 15 \cdot \left( {{{0,25\; - \;x} \over {5,00}}} \right)\; \cdot \;\left( {{{0,65\; - \;x} \over {5,00}}} \right)\;\;\left| { \cdot 5} \right.$$[/tex]

[tex]$$x = 75 \cdot \left( {0,25 - x} \right) \cdot \left( {0,65 - x} \right)$$[/tex]

[tex]$$x = 75 \cdot \left( {0,1625 - 0,25x - 0,65x + {x^2}} \right)$$[/tex]

[tex]$$x = 75 \cdot \left( {0,1625 - 0,90x + {x^2}} \right)$$[/tex]

[tex]$$x = 12,1875 - 67,5x + 75{x^2}$$[/tex]

[tex]$$75{x^2} - 68,5x + 12,1875 = 0\;\;\left| { \cdot {1 \over {25}}} \right.$$[/tex]

[tex]$$\underline {3\,{x^2}\; - \;2,74x\; + \;0,4875\; = \;0} $$[/tex]


Fasiten sier: [tex]$$3\,{x^2}\; - \;3,70\,x\; + \;0,4875\; = \;0$$[/tex]

Har sjekket igjennom 10 ganger, det er ingen feil her!? (altså kun i fasiten)
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Posts: 8552
Joined: 21/08-2006 03:46
Location: Grenland

Razzy wrote:[tex]$${{\left( {{x \over {5,00}}} \right)} \over {\left( {{{0,25\; - \;x} \over {5,00}}} \right)\; \cdot \;\left( {{{0,65\; - \;x} \over {5,00}}} \right)}}\; = \;15$$[/tex]
det er jo noe snusk i den brudne brøken her da...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 819
Joined: 20/09-2010 14:23
Location: Bergen

Janhaa wrote:
Razzy wrote:[tex]$${{\left( {{x \over {5,00}}} \right)} \over {\left( {{{0,25\; - \;x} \over {5,00}}} \right)\; \cdot \;\left( {{{0,65\; - \;x} \over {5,00}}} \right)}}\; = \;15$$[/tex]
det er jo noe snusk i den brudne brøken her da...
oi (pokker ta copy-paste metoden min) :lol:

Sånn skulle det se ut: [tex]\frac{\left ( \frac{x}{5} \right )}{\left ( \frac{0,25-x}{5} \right )*\left ( \frac{0,65-x}{5} \right )}=15[/tex]
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 825
Joined: 14/02-2011 15:08
Location: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Razzy wrote:[tex]$${{\left( {{x \over {5,00}}} \right)} \over {\left( {{{0,25\; - \;x} \over {5,00}}} \right)\; \cdot \;\left( {{{0,65\; - \;x} \over {5,00}}} \right)}}\; = \;15$$[/tex]

[tex]$$\left( {{x \over {5,00}}} \right) = 15 \cdot \left( {{{0,25\; - \;x} \over {5,00}}} \right)\; \cdot \;\left( {{{0,65\; - \;x} \over {5,00}}} \right)\;\;\left| { \cdot 5} \right.$$[/tex]

[tex]$$x = 75 \cdot \left( {0,25 - x} \right) \cdot \left( {0,65 - x} \right)$$[/tex]

[tex]$$x = 75 \cdot \left( {0,1625 - 0,25x - 0,65x + {x^2}} \right)$$[/tex]

[tex]$$x = 75 \cdot \left( {0,1625 - 0,90x + {x^2}} \right)$$[/tex]

[tex]$$x = 12,1875 - 67,5x + 75{x^2}$$[/tex]

[tex]$$75{x^2} - 68,5x + 12,1875 = 0\;\;\left| { \cdot {1 \over {25}}} \right.$$[/tex]

[tex]$$\underline {3\,{x^2}\; - \;2,74x\; + \;0,4875\; = \;0} $$[/tex]


Fasiten sier: [tex]$$3\,{x^2}\; - \;3,70\,x\; + \;0,4875\; = \;0$$[/tex]

Har sjekket igjennom 10 ganger, det er ingen feil her!? (altså kun i fasiten)
Jo, det er nok det..

I andre linje ganger du x/5 med 5, mens på andre siden ganger du
[tex]15 \cdot \left( {{{0,25\; - \;x} \over {5,00}}} \right)\; \cdot \;\left( {{{0,65\; - \;x} \over {5,00}}} \right)\;\;\[/tex] med [tex]5 \cdot 5 \cdot 5[/tex] Dermed blir venstre & høyre side ganget med to ulike ting...

FOr å gjøre det likt og få vekk brøkene gang begge sider (x/5) og hele ([tex]15 \cdot \left( {{{0,25\; - \;x} \over {5,00}}} \right)\; \cdot \;\left( {{{0,65\; - \;x} \over {5,00}}} \right)\;\;\[/tex] som ett med [tex]5 \cdot 5 =25[/tex]

Det er feilen jeg finner...

Når leddene er ganget/delt gange med ett ledd = gange med hele uttrykket eks. 5(3x4)=5(12)=60, får vi samme svar vha 5x3 x 4=15x4=60 eller 3x 5x4=3x20=60 ikke 5(3x4)=5x3x5x4=15x20=300. Det er de første verdiene som er riktig variant...

Når leddene på en side er plusset sammen (med positivt / negativt fortegn, dvs. kan også være minusregning) ganger vi alle ledd med konstanten/uttrykket for å få ganget hele siden i en ligning med det...

Skjønner du forskjellen?

Edit: retta en feil i innnlegget mitt 3x4 [symbol:ikke_lik] 20 :lol:
Last edited by mstud on 04/11-2011 15:15, edited 1 time in total.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Posts: 8552
Joined: 21/08-2006 03:46
Location: Grenland

fasiten har rett,,, :wink:
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 819
Joined: 20/09-2010 14:23
Location: Bergen

mstud wrote:
Razzy wrote:[tex]$${{\left( {{x \over {5,00}}} \right)} \over {\left( {{{0,25\; - \;x} \over {5,00}}} \right)\; \cdot \;\left( {{{0,65\; - \;x} \over {5,00}}} \right)}}\; = \;15$$[/tex]

[tex]$$\left( {{x \over {5,00}}} \right) = 15 \cdot \left( {{{0,25\; - \;x} \over {5,00}}} \right)\; \cdot \;\left( {{{0,65\; - \;x} \over {5,00}}} \right)\;\;\left| { \cdot 5} \right.$$[/tex]

[tex]$$x = 75 \cdot \left( {0,25 - x} \right) \cdot \left( {0,65 - x} \right)$$[/tex]

[tex]$$x = 75 \cdot \left( {0,1625 - 0,25x - 0,65x + {x^2}} \right)$$[/tex]

[tex]$$x = 75 \cdot \left( {0,1625 - 0,90x + {x^2}} \right)$$[/tex]

[tex]$$x = 12,1875 - 67,5x + 75{x^2}$$[/tex]

[tex]$$75{x^2} - 68,5x + 12,1875 = 0\;\;\left| { \cdot {1 \over {25}}} \right.$$[/tex]

[tex]$$\underline {3\,{x^2}\; - \;2,74x\; + \;0,4875\; = \;0} $$[/tex]


Fasiten sier: [tex]$$3\,{x^2}\; - \;3,70\,x\; + \;0,4875\; = \;0$$[/tex]

Har sjekket igjennom 10 ganger, det er ingen feil her!? (altså kun i fasiten)
Jo, det er nok det..

I andre linje ganger du x/5 med 5, mens på andre siden ganger du
[tex]15 \cdot \left( {{{0,25\; - \;x} \over {5,00}}} \right)\; \cdot \;\left( {{{0,65\; - \;x} \over {5,00}}} \right)\;\;\[/tex] med [tex]5 \cdot 5 \cdot 5[/tex] Dermed blir venstre & høyre side ganget med to ulike ting...

FOr å gjøre det likt og få vekk brøkene gang begge sider (x/5) og hele ([tex]15 \cdot \left( {{{0,25\; - \;x} \over {5,00}}} \right)\; \cdot \;\left( {{{0,65\; - \;x} \over {5,00}}} \right)\;\;\[/tex] som ett med [tex]5 \cdot 5 =25[/tex]

Det er feilen jeg finner...

Når leddene er ganget/delt gange med ett ledd = gange med hele uttrykket eks. 5(3x4)=5(12)=60, får vi samme svar vha 5x3 x 4=15x4=60 eller 3x 5x4=3x20=60 ikke 5(3x4)=5x3x5x4=15x20=300. Det er de første verdiene som er riktig variant...

Når leddene på en side er plusset sammen (med positivt / negativt fortegn, dvs. kan også være minusregning) ganger vi alle ledd med konstanten/uttrykket for å få ganget hele siden i en ligning med det...

Skjønner du forskjellen?

Edit: retta en feil i innnlegget mitt 3x4 [symbol:ikke_lik] 20 :lol:
Jeg ser og skjønner hva du sier - kryper nå tilbake i hulen min og regner videre :P *skammer seg* hehe
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Post Reply