Trigonometri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
kaffekjele
Cayley
Cayley

Jeg sitter her med en trigonometrioppgave hvor man skal regne ut hvor høyt husken er over bakken(h)

Image

Min første tanke er å trekke en linje fra barnet og inn til stanga(AC), og at denne vil fungere som halveringslinja for lengden på husken. Men hvis AC deler lengden på husken i 2, vil jo høyden (h) bare bli 1,65m/2 + 0,35m som er den høyden huska henger over bakken når den er i ro.

Det kan da umulig være så simpelt? [/img]
Vektormannen
Euler
Euler

Det er nok litt for simpelt ja. Det hadde fungert for en viss vinkel (hvilken? det kan du kanskje svare på når du har gjort oppgaven.) men ikke for 72 grader.

Kan du bruke den trekanten du har tegnet sammen med en trigonometrisk funksjon til å finne høyden i den trekanten? Altså hvor langt unna toppen barnet er (vedliggende katet til 72-gradersvinkelen.) Hvis du kan finne denne avstanden, kan du da finne høyden over bakken?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
kaffekjele
Cayley
Cayley

Er det linja AB du tenker på? Jeg har jo alle vinklene i den øverste trekanten, men det er vel ikke mulig å bruke sin/cos/tan uten å kjenne lengden på minst en av sidene uten å gå ut fra at AC fungerer som halveringslinja for høyden på husken, altså at linja AB da blir 1.65m/2.

Kan det være enklere å ta utgangspunkt i en trekant mellom enten bakken, barnet og toppen av husken - hvor man da får vinkelen på 72 grader og siden fra bakken og til toppen av husken på 2 meter - eventuelt en linje mellom toppen av husken, bunnen av husken og barnet hvor man fremdeles får vinkelen på 72 grader, men da en side på 1.65 og da heller legger til de resterende 0,35m?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

slik jeg ser det er ikke oppgaven mulig å løse, slik den står nå. Les over oppgaveteksten en gang til å se om det mangler noen opplysninger.

For eksempel kan du variere lengden BC. Altså taulengden, og alle opplysningene stemmer. Du trenger altså en til opplsyning for å løse oppgaven
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Vektormannen
Euler
Euler

Nebu: Jeg regner da med at tauet forblir uforandret i lengde når man svinger ut husken, altså at BC = 1.6m?
Vektormannen
Euler
Euler

kaffekjele wrote:Er det linja AB du tenker på? Jeg har jo alle vinklene i den øverste trekanten, men det er vel ikke mulig å bruke sin/cos/tan uten å kjenne lengden på minst en av sidene uten å gå ut fra at AC fungerer som halveringslinja for høyden på husken, altså at linja AB da blir 1.65m/2.

Kan det være enklere å ta utgangspunkt i en trekant mellom enten bakken, barnet og toppen av husken - hvor man da får vinkelen på 72 grader og siden fra bakken og til toppen av husken på 2 meter - eventuelt en linje mellom toppen av husken, bunnen av husken og barnet hvor man fremdeles får vinkelen på 72 grader, men da en side på 1.65 og da heller legger til de resterende 0,35m?
Ja, det var AB jeg mente (så ikke at du hadde navngitt punktene.) Du kjenner lengden BC (hvis jeg tolker oppgaven rett), for det er jo bare lengden av tauet. Den lengden bør jo være den samme som når husken er i ro nederst, altså 1.6m. Da kjenner du hypotenusen BC og du kjenner vinkelen på 72 grader. Kan du finne AB da?
kaffekjele
Cayley
Cayley

Ah! Herrejemini! Her sitter jeg og legger ut om lengden på husken også tenker jeg overhodet ikke på at den naturlig nok må tilsvare lengden på tauet i utsvinget tilstand. Tusen takk!

*Kryper under en stein i skam* :oops:
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

-Gjorde samme feilen selv, :oops:
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply