Hei. Jeg lurer på hvordan man løser et stykke som dette:
[symbol:rot]x - 2 > 0
x - 1
Hvor det bare er rot over x og ikke hele x - 2.
Takk på forhånd for svar.
Ulikhet med kvadratrot
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
har du prøvd fortegnsskjema?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
4.) Hvordan kan jeg tegne fortegnsskjema?
Fortegnsskjema er noe mange har problemer med. Kort sagt er ideen veldig enkel, vi lager et skja for å beskrive hvor en funksjon er positiv og negativ. Dersom en funksjon kan skrives som summen av to andre mindre funksjoner. For eksempel [tex]f(x)=ab[/tex]. Der a og b, er funksjoner. Så er f positiv dersom både a og b er positiv, eller a og b er negativ. Dersom a og b har motsatte fortegn er f negativ. Det samme kan bli sagt om en brøk. For en bedre gjennomgang av dette se lenkene under
http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=573
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... .php?t=749
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=29961
Fortegnsskjema er noe mange har problemer med. Kort sagt er ideen veldig enkel, vi lager et skja for å beskrive hvor en funksjon er positiv og negativ. Dersom en funksjon kan skrives som summen av to andre mindre funksjoner. For eksempel [tex]f(x)=ab[/tex]. Der a og b, er funksjoner. Så er f positiv dersom både a og b er positiv, eller a og b er negativ. Dersom a og b har motsatte fortegn er f negativ. Det samme kan bli sagt om en brøk. For en bedre gjennomgang av dette se lenkene under
http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=573
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... .php?t=749
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=29961
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Jeg skjønner hvordan man lager et fortegnsskjema... Og poenget med et slikt skjema og at det er det jeg skal bruke for å løse ulikheten.
Det jeg har problemer med er [symbol:rot] x og hvordan dette slår ut i fortegnsskjemaet. For som regel kan man skrive [symbol:rot] x = x^1/2
Deretter da? Hadde det stått kun x - 2 i telleren, hadde jeg løst den for lenge siden. men hva gjør man når det står [symbol:rot] x, kvadrere? Selvom det bare er x som har kvadratrot og ikke hele x - 2?
Det jeg har problemer med er [symbol:rot] x og hvordan dette slår ut i fortegnsskjemaet. For som regel kan man skrive [symbol:rot] x = x^1/2
Deretter da? Hadde det stått kun x - 2 i telleren, hadde jeg løst den for lenge siden. men hva gjør man når det står [symbol:rot] x, kvadrere? Selvom det bare er x som har kvadratrot og ikke hele x - 2?
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
Kvadrere er en fint ting ja =)

Tok litt tid å fikse bildet i latex, men men =)

Tok litt tid å fikse bildet i latex, men men =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk