Parantesregning

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Minoren
Fibonacci
Fibonacci

Hei!

Sitter å gjør lekser her, og fant på at jeg skulle prøve meg på noen av de vanskeligste oppgavene.
Oppgaven er som følger:
3(x-2)(3x+4)-2(3x+1)(2x-3)

Vet at jeg skal løse opp parenteser først, men det går jo ikke, så går videre til å multiplisere/dividere. Men vet ikke om jeg skal multiplisere parentesene med hverandre først, eller gange inn tallet som står foran. Hvordan løser jeg denne oppgaven?

Takk for svar :)
Vektormannen
Euler
Euler

Du kan selv velge om du vil gange inn tallet først eller gange sammen parentesene først. Husk at rekkefølgen du regner ut på ikke har noe å si! (Dette gjelder også når man regner med uttrykk i stedet for tall. Uttrykkene står jo for tall de også, vi vet bare ikke verdien deres.)

Du kan altså velge å gange sammen tallet med en av parentesene (pass på det, bare én av dem!) eller gange sammen parentesene først. Det er nok enklest å gange sammen parentesene først, så får du mindre tall å håndtere når du gjør det.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Post Reply