Potenser Hvorfor er det slik?
Posted: 10/12-2011 20:10
Sitter her med potensoppgaver til en muntlig prøve vi skal ha.
1. Fra hvilke dagligdagse situasjoner kan vi bruke potenser?
Jeg tenkte her med en gang på naturvitenskaplige situasjoner. For eksempel ved regning av lysår, atommasse osv. Men dette er jo ingen hverdags situasjon. Er det noen her som kan finne på noe annet?
2. Har fått i oppgave å se på de ulike potensreglene.
5[sup]3[/sup] X 5[sup]3[/sup] = 5[sup]6[/sup]. I denne situasjonen plusser man eksponentene. Men hvorfor blir det slik? Hvorfor får man et riktig svar av å gjøre dette?
3. Neste oppgave. Denne potensoppgaven er ikke så vanlig''. Og man bruker en veldig spesiell metode for å få riktig svar. Jeg har lært hvordan man regner dette ut, men vet ikke hvorfor man gjør det. Dette er i situasjoner der man har en brøk opphøyd i en negativ eksponent.
Eks: (3)[sup]-2[/sup] = ( 5 ) [sup] 2 [/sup] = 25
(5) (3) 9
PS. Ble problematisk å sette nevnerne under riktig stykke. 5 står under 3(-2) , 3 står under brøken: 5(2) , og 9 står selvfølgelig under 25!
Jeg vet hvordan man regner ut dette. Man snur brøken, og bytter dermed fortegn. Svaret blir da positivt. Men hvorfor kan man snu brøken på denne måten og oppnå riktig svar? : ) Dette er altså det jeg må finne ut. Jeg skjønner hvordan man regner ut dette.. men hvorfor er det egentlig slik?
Håper noen kan hjelpe meg : )
1. Fra hvilke dagligdagse situasjoner kan vi bruke potenser?
Jeg tenkte her med en gang på naturvitenskaplige situasjoner. For eksempel ved regning av lysår, atommasse osv. Men dette er jo ingen hverdags situasjon. Er det noen her som kan finne på noe annet?
2. Har fått i oppgave å se på de ulike potensreglene.
5[sup]3[/sup] X 5[sup]3[/sup] = 5[sup]6[/sup]. I denne situasjonen plusser man eksponentene. Men hvorfor blir det slik? Hvorfor får man et riktig svar av å gjøre dette?
3. Neste oppgave. Denne potensoppgaven er ikke så vanlig''. Og man bruker en veldig spesiell metode for å få riktig svar. Jeg har lært hvordan man regner dette ut, men vet ikke hvorfor man gjør det. Dette er i situasjoner der man har en brøk opphøyd i en negativ eksponent.
Eks: (3)[sup]-2[/sup] = ( 5 ) [sup] 2 [/sup] = 25
(5) (3) 9
PS. Ble problematisk å sette nevnerne under riktig stykke. 5 står under 3(-2) , 3 står under brøken: 5(2) , og 9 står selvfølgelig under 25!
Jeg vet hvordan man regner ut dette. Man snur brøken, og bytter dermed fortegn. Svaret blir da positivt. Men hvorfor kan man snu brøken på denne måten og oppnå riktig svar? : ) Dette er altså det jeg må finne ut. Jeg skjønner hvordan man regner ut dette.. men hvorfor er det egentlig slik?
Håper noen kan hjelpe meg : )